Marcel Hielkema (VNO-NCW Midden): “Sociaal ondernemen? Da’s toch heel normaal”

Mag ik een kleine ergernis met u delen? De niet-ondernemers in Den Haag hebben hun mening klaar over flex, bonussen en belastingen, vervuiling en verduurzaming. Ondernemen is allemaal slecht. En dan hoor ik ze praten over sociaal ondernemen, alsof dat echt iets anders is dan ondernemen.

Maatschappelijke bijdrage

Bedrijven nemen al heel lang hun rol in de samenleving. Ik zie allerlei bedrijven die enorme maatschappelijke bijdragen leveren. In de eerste plaats al door banen te scheppen. En neem van mij aan: er is echt geen werkgever die het leuk vindt om afscheid te nemen van medewerkers. Het liefst nemen ze zoveel mogelijk mensen in dienst, want dat betekent dat het met het bedrijf goed gaat.

Sponsoring

Daarbij dragen nagenoeg alle ondernemingen bij aan hun lokale gemeenschap. Van het sponsoren van de lokale voetbalclub tot het verzorgen van presentjes tijdens het Sinterklaasfeest en van het aanpakken van schuldenproblematiek en laaggeletterdheid tot de ondersteuning van het buurthuis.

Impact

Binnen VNO-NCW Midden zie ik ook tal van voorbeelden hoe bedrijven zich inzetten voor de maatschappij door input te leveren aan de lokale politiek, of door zitting te nemen in economic boards en ondernemingsverenigingen. Dit is inzet die zich nooit direct vertaalt in resultaten voor het eigen bedrijf, maar die een enorme impact heeft op de regio.

Sociaal

In de gesprekken met werkgevers binnen VNO-NCW Midden in het kader van het Brug-project komt goed naar voren wat er allemaal al gebeurt, maar ook wat bedrijven nog meer willen doen om de kloof in de samenleving te dichten. En dat is niet omdat ze zo nodig sociaal willen ondernemen. Dat is omdat dit onderdeel is van een normale bedrijfsvoering.

Marcel Hielkema, voorzitter VNO-NCW Midden

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van VNO-NCW

Share Button