Mammoet heeft vandaag aangekondigd dat het vanaf het tweede kwartaal van 2025 HVO-brandstof gaat implementeren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Canada. Deze stap toont aan dat het bedrijf marktleider is in de ontwikkeling van duurzamere manieren voor zwaar hijswerk en transport.

Deze investering in HVO is het gevolg van de toegenomen vraag naar koolstofarme oplossingen van Mammoets klanten en maakt deel uit van het bredere CO2-reductieprogramma van de organisatie.

Hydrobehandelde plantaardige olie (HVO) is een dieselvervangende brandstof, gemaakt van plantaardige oliën en dierlijke vetten. Het kan de uitstoot van broeikasgassen (BKG of CO2) gedurende de levenscyclus tot 90% verminderen in vergelijking met diesel.

Door HVO te omarmen, kan er vandaag de dag een aanzienlijke impact worden gemaakt op de CO2-reductie. Tegelijkertijd helpen oplossingen zoals netstroom, batterijvoeding en – in het geval van grote projecten op afgelegen locaties – waterstof de organisatie om dichter bij nul-emissie op locatie te komen.

Het doel van Mammoet is om HVO100, gemaakt van 100% hernieuwbare grondstoffen, zoveel mogelijk te gebruiken. Deze alternatieve brandstof is mengbaar met bestaande brandstofvoorraden en is compatibel met de meeste dieselmotoren, waardoor hij direct inzetbaar is.

De invoering van HVO is mogelijk gemaakt door belangrijke verandermanagementprogramma’s binnen de betrokken lokale organisaties; zowel in uitvoering als in infrastructuur. Bijvoorbeeld Mammoets eigen netwerk van tankstations dat haar vloot van vrachtwagens, mobiele kranen en SPMT’s bedient.

HVO zal worden geleverd aan Mammoet-tankstations in Nederland, haar Britse vestigingen in Hixon en Teesside, en vestigingen in Canada. Naast het verminderen van haar eigen impact, stelt deze overgang Mammoet in staat om specifieke aanbiedingen te creëren voor klanten waar een emissiereductie nodig is.

Deze innovatie sluit aan bij andere recente investeringen van Mammoet in duurzame bedrijfsvoering, waaronder de elektrisch aangedreven SPMT, batterijvoeding voor zelfs haar grootste ringkranen en diverse investeringen in elektrische apparatuur.

Pascal Eeken, Improvement and Innovation Manager bij Mammoet Europe: “Dit is een belangrijke stap die we zetten om onze CO2-voetafdruk te verkleinen. Door als eerste grote zwaar hijs- en transportbedrijf op grote schaal gebruik te maken van deze nieuwe brandstof, zullen we onze uitstoot verminderen en laten zien dat we ook op dit vlak marktleider zijn.”