Ruim een jaar geleden ging Made Blue van start: een ‘social enterprise start-up’ die het waterverbruik of juist de waterbesparing van aangesloten organisaties hier in gelijke mate beschikbaar maakt als schoon drinkwater in ontwikkelingslanden: “een liter voor een liter”. Inmiddels “staat de teller” op meer dan een miljard liter schoon drinkwater voor ontwikkelingslanden, namens een groep van ondertussen 25 Nederlandse organisaties: voldoende om een stad ter grootte van Leeuwarden of Maastricht elders op aarde permanent van zuiver water te voorzien. De aanpak van Made Blue leverde eerder deze zomer het predicaat B Corporation op, vanaf vandaag mag Made Blue zich Sprout Challenger50 2015 noemen.

Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij Made Blue. Daarmee spiegelen zij hun waterverbruik of waterbesparing met investeringen in waterprojecten die net zoveel drinkwater op een duurzame manier beschikbaar maken op de plekken waar dat het hardst nodig is. Een liter voor een liter dus. Het water wat nodig is om producten zoals zeep, kleding of een cappuccino en diensten zoals schoonmaak of events te realiseren wordt door Made Blue in gelijke hoeveelheden elders eveneens beschikbaar gemaakt. Uniek aan Made Blue is de claim die bedrijven kunnen maken voor hun organisatie, product of dienst.

“Onze gasten reizen de hele wereld over, ook naar landen waar veilig drinkwater bijna niet te vinden is. Wij vinden het belangrijk onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en onze gasten daar bewust van te maken. Daarom hebben we ervoor gekozen om met Made Blue het waterverbruik van de productie en consumptie van alle onze dranken in de ruim 70 locaties op Schiphol te spiegelen met investeringen in drinkwaterprojecten.” Aldus Vincent Wijdenes, Category Manager Beverage bij HMSHost.

Made Blue is verheugd over de samen gerealiseerde impact. “We komen steeds dichter in de buurt van ons doel: met een grote groep ondernemingen en goede doelen organisaties serieus werk maken van toegang tot schoon drinkwater in de wereld met transparantie en duurzaamheid voorop!”, aldus Machiel van Dooren, medeoprichter van Made Blue.

Over Made Blue

Made Blue spiegelt het waterverbruik – of juist de waterbesparing – van bedrijven hier met het duurzaam beschikbaar maken van drinkwater in ontwikkelingslanden: een liter voor een liter. Organisaties krijgen inzicht in hun watervoetafdruk, dragen bij aan beschikbaarheid van drinkwater in ontwikkelingslanden & investeren in feel good: telkens als iemand hier geniet van bijvoorbeeld een glas verse jus d’orange of een hotelovernachting zorgt Made Blue tegelijkertijd voor evenveel liters schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Made Blue is op steeds meer plekken te vinden: bij het genieten van een latte macchiato op Schiphol, het gebruiken van een Electrolux Professional wasmachine of voor iedere overnachting bij het Mövenpick hotel aan het IJ: elders in de wereld drinken mensen met je mee! Recent sloten organisaties zoals Compass Group (Eurest), Quooker, Maas International (koffieautomaten) en Westerveld (schoonmaak) zich aan.

Zie diverse voorbeelden online: www.madeblue.org

Over de drinkwater projecten
Wereldwijd kampen 2,7 miljard mensen met een tekort aan water. Voor 780 miljoen mensen is deze situatie permanent: jaarlijks sterven er hierdoor 3,5 miljoen mensen. Drinkwater projecten worden geïmplementeerd door goede doelen zoals Het Rode Kruis, Cordaid, Simavi, Max Foundation, World Vision en Amref Flying Doctors. Denk aan waterputten, filtersystemen en pijpleidingen. De voortgang van de projecten kan online worden gevolgd met foto’s en sms-updates. Aqua for All levert doorlopende controle en borgt dat de gedoneerde gelden de benodigde liters opleveren.