Zeventien leden van het International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), waaronder het Nederlandse ACM, hebben een open brief geschreven aan de luchtvaartsector om het belang te benadrukken van naleving van de consumentenbeschermingswetgeving bij het afgeven van milieuclaims. De open brief moedigt bedrijven aan om de nalevingsnormen te verhogen door gemeenschappelijke principes te formuleren die van toepassing zijn bij het indienen van milieuclaims.
De nationale wetgeving kan variëren, maar deze brief benadrukt enkele gemeenschappelijke principes voor consumentenbescherming, die van toepassing zijn op bedrijven in veel verschillende landen. Deze omvatten:
- Ervoor zorgen dat claims duidelijk, specifiek en gemakkelijk te begrijpen zijn
- Het vermijden van vage en algemene claims
- Ervoor zorgen dat claims de milieuaspecten van diensten niet overdrijven
- Het doen van claims op basis van voldoende bewijs
- Ervoor zorgen dat claims over CO2-compensatie en/of alternatieve brandstoffen (inclusief duurzame luchtvaartbrandstoffen) duidelijk en nauwkeurig zijn en voldoen aan erkende kwaliteitsnormen
- Claims mogen geen misleidende indruk wekken over de algehele milieu-impact van de luchtvaartmaatschappij of de vliegactiviteit
Deze brief geeft niet noodzakelijkerwijs aan dat een individueel ICPEN-lid prioriteit zal geven aan handhavingsmaatregelen tegen misleidende milieuclaims, en sommige aangesloten rechtsgebieden kunnen strengere of specifiekere regels hanteren.