Het Low Car Diet toont aan dat deze gedragscampagne werkt, want de deelnemers reisden 50% minder in de spits. Het onlangs verschenen rapport van het CPB en PBL benadrukt dat meer asfalt aanleggen de files niet oplost. Ander gedrag, uitgelokt door ander beleid en andere beloningen, werkt wel. In de maand april reisden 1200 medewerkers van 22 bedrijven en overheden zo min mogelijk met vervoersmiddelen op benzine en diesel en gingen zij de strijd aan met elkaar. De topbestuurders en medewerkers realiseerden een reductie van hun CO2-uitstoot van 50% door anders te reizen, bespaarden 20% tot 30% op kosten en bewogen twee keer zoveel als normaal*. 

Donderdag 19 juni werd op het slotevent in Rotterdam bekend dat Strukton de winnaar is van de grootste mobiliteitswedstrijd van Nederland. In 30 dagen reisden zij 64% schoner en reduceerde daarmee 7,5ton CO2. In totaal werd door het bedrijf bijna 80.000 km schoner gereisd en 15% minder kilometers gereden. De 800 medewerkers van de 12 deelnemende bedrijven hebben in totaal € 64.000,- bespaard op mobiliteitskosten. Per medewerker, per bedrijf, is dit gemiddeld € 80,-. De schoonste kilometers werden gemaakt door de Hanze Hogeschool .

“Eén ervaring zegt meer dan duizend woorden en het opstellen van uitgebreide beleidsplannen. Dat is de essentie van het Low Car Diet”, aldus mobiliteitsexpert Geert Kloppenburg van Urgenda. “Onbekend maakt vaak onbemind, maar je ziet dat na het Low Car Diet zo’n 40% van de deelnemers* structureel anders  blijft reizen.”
Bekijk hier de compilatie video.

low1

Beter gebruik maken van de infrastructuur
“Door mobiliteitsgedrag te beïnvloeden, kan het wegennet beter worden benut. Samenwerking met werkgevers kan de effectiviteit van maatregelen vergroten”, staat in het onlangs verschenen rapport Kansrijk Mobiliteitsbeleid van het PBL & CPB. Het Low Car Diet blijkt een geschikte gedragscampagne hiervoor.

Grote impact
Aan de eerste voorjaarseditie deden er per bedrijf meer medewerkers mee dan ooit. Zo namen er bij de vijf grootste bedrijven, PGGM, Eneco, Achmea, SNS Bank en Strukton meer dan 100 medewerkers per bedrijf deel aan het Low Car Diet. Onder meer Eneco CEO Jeroen de Haas, PGGM directeur coöperatie en duurzaamheid Frido Kraanen en gedeputeerde Fleur Gräper van de provincie Groningen gingen de uitdaging aan. Door met een groot aantal medewerkers deel te nemen, zetten de bedrijven een eerste stap naar structurele aanpassingen in hun mobiliteitsbeleid.
Gedurende 30 dagen gebruikten de deelnemers highspeed e-bikes, (deel-)fietsen, elektrische-/deel-auto’s en openbaar vervoer in plaats van benzine- en diesel auto’s.

low2
Initiatiefnemers

Het Low Car Diet is een initiatief van duurzaamheidsorganisatie Urgenda in samenwerking met MVO Nederland, de Carbon Manager en Samen op Reis, het samenwerkingsinitiatief van de belangrijkste OV-partijen, vervoersbedrijven, overheden en consumentenorganisaties, met ondersteuning van de Nationale Postcodeloterij.

*Cijfers afkomstig van de Carbon Manager, ontwikkeld door EY
*Onderzoek D&B