Lightyear 0 is de meest aerodynamische productieauto ter wereld, met een recordbrekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,175 (Cd). Dat maakt Lightyear, het high-tech bedrijf dat ’s werelds eerste elektrische wagen op zonne-energie ontwikkelt, vandaag bekend. Hoe lager de luchtweerstandscoëfficiënt, hoe efficiënter het energieverbruik, waardoor bestuurders een groter bereik hebben en minder afhankelijk zijn van elektrisch opladen.

Dit cijfer wordt bevestigd na een reeks uitgebreide tests in één van de FKFS-windtunnels in Stuttgart, Duitsland, onder de voorwaarden van de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Deze aankondiging komt twee maanden voordat de Lightyear 0 in productie gaat en de eerste elektrische wagen op zonne-energie op de weg komt.

Hoe lager de luchtweerstandscoëfficiënt, hoe groter de actieradius

Met als doel schone mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken plaatst Lightyear (energie)efficiëntie op de voorgrond van zijn ontwerpfilosofie. Het energieverbruik van de Lightyear 0, en dus zijn efficiëntie, hangt af van drie belangrijke elementen: de aerodynamica, de rolweerstand en de motoren.

Aerodynamica is een belangrijke energieverbruiker, waarbij de luchtweerstand significant toeneemt bij hogere rijsnelheden. Op snelwegsnelheden is aerodynamica goed voor ongeveer 60% van het totale energieverbruik van de meeste auto’s. Het bereik van de batterij is een van de belangrijkste zorgpunten voor potentiële en huidige bestuurders van elektrische auto’s. Veel fabrikanten van elektrische voertuigen optimaliseren hun ontwerp voortdurend om dit bereik te verbeteren.

De Lightyear 0 gaat de uitdaging aan met een ontwerp dat de luchtweerstand minimaliseert en daardoor een zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt bereikt. De liftkracht en het evenwicht ervan blijven tegelijkertijd behouden om een soepele rit voor bestuurders te garanderen. Een goede (lees: lage) luchtweerstandscoëfficiënt betekent een zuinigere auto met minder energieverbruik die daardoor verder kan rijden op één lading. De luchtweerstandscoëfficiënt levert een belangrijke bijdrage aan de totale efficiëntie en zorgt ervoor dat de Lightyear 0 koploper op de markt is.

Arjo van der Ham, Chief Technology Officer bij Lightyear zegt: “We zijn bijzonder trots op deze ongelooflijke prestatie. Toen we onze technologie begonnen te ontwikkelen, zijn we gestart met een blanco blad papier, maar – met veel toewijding en hard werk – blijven we de grenzen verleggen met elke mijlpaal als deze…”

Tests zoals deze zijn goed voor meer dan het vestigen van records; ze zijn cruciaal om Lightyear’s klanten optimale mobiliteit op zonne-energie te bieden. In de komende maanden zal het engineering team van Lightyear blijven werken aan een uitvoerig testschema om ’s werelds eerste – en meest aerodynamische – wagen op zonne-energie dit najaar af te leveren.