Vandaag kondigt Lidl Nederland aan in 2022 klimaatneutraal te zijn. Deze stap is onderdeel van de klimaatdoelen die Lidl heeft opgesteld om actief bij te dragen aan het Parijsakkoord. Zo streeft Lidl ernaar om in 2030 de operationele uitstoot met 80% te verminderen (vergeleken met 2019) en vraagt Lidl een groot deel van haar leveranciers om voor 2026 ook de Science Based Targets te ondertekenen. De doelstellingen van Lidl zijn gebaseerd op de methodologie van het Science Based Target initiative. De doelen zijn aangekondigd tijdens de Climate Miles.

Vermindering van operationele uitstoot

Om de operationele uitstoot van Lidl terug te dringen, richt de retailer zich op het verminderen van uitstoot van winkels en distributiecentra. Dit wordt bijvoorbeeld bereikt door het installeren van zonnepanelen op alle winkels (waar toegestaan en mogelijk) en door te blijven investeren in de nieuwste technieken om energie te besparen. Zo wil de keten bijvoorbeeld in 2025 bij iedere eigen winkel in Nederland minimaal één laadpaal hebben staan met twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Hiermee verbetert Lidl niet alleen haar klantervaring maar ondersteunt de supermarkt haar klanten ook in het verminderen van hun CO₂-impact. Dit jaar opende Lidl nog de eerste CO₂- en energieneutrale supermarkt van Nederland in groene wijk Almere Oosterwold.

Ondersteuning leveranciers in transformatie

Om scope 3 aan te pakken gaat Lidl haar leveranciers die 75% van de volledige uitstoot vertegenwoordigen verplichten zich te committeren aan de klimaatdoelstellingen van het Science Based Target initiative (SBTi). Lidl zet zich in om haar leveranciers te ondersteunen in deze transformatie naar duurzamere productieprocessen.

Science Based Targets als basis

In augustus 2020 committeerde de Schwarz Group, waar Lidl onderdeel van is, zich aan het Science Based Target initiative. Met deze stap kunnen doelstellingen en maatregelen gedefinieerd worden op basis van wetenschappelijk onderbouwde metingen. Dit geldt zowel voor de bedrijfsvoering als de toeleveringsketens. Hiermee levert Lidl een meetbare bijdrage aan het behalen van het Parijsakkoord. De klimaatdoelstellingen van Lidl Nederland zijn hier dan ook op gebaseerd.

Quirine de Weerd, Sr. Manager Corporate Social Responsibility and Relations, zegt hierover: “Als discounter gaan we van nature zuinig om met materialen en middelen. Of het nu is hoe we onze winkels verwarmen en verlichten, of hoe we producten van onze leveranciers naar onze distributiecentra transporteren, we blijven manieren vinden om de uitstoot in ons hele bedrijf te verminderen. Door onze doelen te baseren op de methodiek van het Science Based Target initiative zetten we nu een volgende stap naar een effectievere klimaatstrategie,  met wetenschappelijk onderbouwde metingen als basis.”