Met de onthulling van een circulair T-shirt is de lancering van Dutch Circular Textile Valley – door de organisatie nu al liefkozend DCTV genoemd – een feit. De DCTV is in het leven geroepen om de transitie naar een circulair kleding- en textielsysteem te versnellen. Het shirt met daarop een circulair logo werd in ontvangst genomen door experts van Fashion for Good, Circle Economy, ABN Amro, MVO Nederland, Het Groene Brein en Modint. Samen vormen zij het versnellingsteam achter het nieuwe initiatief DCTV.

Circulaire initiatieven versterken met kennis en groeikapitaal

De lancering vond plaats in Circl, het circulair paviljoen van ABN Amro dat fungeert als een clubhuis voor iedereen die met circulaire materialen aan de slag wil. Professionele stakeholders uit de kleding- en textielindustrie met circulaire ambities kwamen voor de gelegenheid bij elkaar. “Afgelopen jaar is hard gewerkt om dit icoonproject textiel binnen de Transitieagenda Consumptiegoederen van de Rijksoverheid uit te werken”, zegt initiatiefnemer Peter Koppert van Modint tijdens de lancering. “We hebben nu middelen voor een jaar, maar om de transitie van een lineair naar een circulair textiel- en modesysteem te realiseren heb je een lange adem nodig. Daarom hebben we een stevig bestuur in het leven geroepen. De doelstelling voor het komende jaar is om zes tot acht circulaire initiatieven en businessmodellen te versterken met kennis en groeikapitaal, om uiteindelijk impact te maken op de lange termijn.”

Vier regionale circulaire hubs met elk een eigen accent

Om de ambities concreet te maken lanceert DCTV vier regionale hubs, elk met een eigen accent. Deze bevinden zich in Twente (vezel-recyclingtechnieken), Arnhem en Wageningen (circulair design en materialen), Amsterdam (business en brand development) en Tilburg (bedrijfskleding). De vier regio’s beschikken volgens DCTV zowel over een textielhistorie als toekomstperspectief. Het doel is dat er vanuit deze projecten nieuwe werkgelegenheid ontstaat in een circulaire ambacht- en maakindustrie. Maar hoe ziet die toekomst er precies uit? Keynote-spreker Douwe Jan Joustra van C&A Foundation heeft daar wel een idee over. Hij voorspelt dat het ‘delen’ van textiel in 2020 net zo populair zal zijn als de aanschaf van nieuwe textiel. “We moeten toe naar nieuwe manier van de denken en doen. Geen products as a service, maar lifestyle- en textiles-as-service.” Als voorbeeld noemt hij kledingbibliotheek Lena.

Lees verder

Foto: het team van DCTV bij de lancering in Amsterdam. credit: mymollseye