De Nederlandse consument koopt steeds meer online. Het aanschaffen van producten via webwinkels brengt extra gemak, maar zorgde in 2018 ook voor een ongekend hoog aantal retourartikelen. Naast de grote impact op vervoers- en transportkosten, is ook de impact op het milieu groot. Lampenlicht, de Nederlandse marktleider in verlichtingsartikelen, dringt de belasting op het milieu terug met een duurzaam retourbeleid, waarbij geretourneerde producten een tweede kans krijgen. Na een grondige check en eventuele reparatie worden de lampen tegen een mooie prijs verkocht in een van de outletwinkels in Breda of Zaandam.

Producten met een 2e leven

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat webshops veelal een versoepeld retourproces hanteren om loyale klanten te winnen en slechte online reviews te voorkomen. Dit retourbeleid heeft onder meer als gevolg dat zo’n 40 tot 60 procent van de bestellingen beschadigd of gebruikt terugkomt in distributiecentra. Om de belasting op het milieu laag te houden én uiteraard de hoge transportkosten te drukken, probeert lampenlicht het aantal artikelen dat retour komt continue terug te dringen.

Ard Huisert, CMO bij lampenlicht legt uit: “Het uitganspunt van ons duurzame retourbeleid is dat elk product een tweede kans krijgt. Dat gaat als volgt: wanneer de retourartikelen binnenkomen, beoordelen onze magazijnmedewerkers of deze opnieuw verkocht kunnen worden en laten reparaties uitvoeren waar nodig. Na goedkeuring gaan deze tweede-kans producten naar onze outlets in Breda en Zaandam. Hier kunnen klanten voordelig onze lampen kopen voor een mooie prijs. Win-win dus. Zo hebben we nauwelijks productverspilling en dus een lage belasting op het milieu!

Geen verrassingen

Om verrassingen na de bezorging van een online bestelling te voorkomen, voorziet het vooruitstrevende bedrijf de klant op de website van duidelijke informatie en product- en sfeerfoto’s. Ook worden producten zo compact mogelijk verpakt om schade tijdens transport te minimaliseren en meer pakketten te vervoeren in één rit. Zodra de consument toch een product retourneert, wordt deze nooit zomaar opnieuw verkocht of vernietigd.