Vandaag neemt Koninklijke Jaarbeurs twee internationale awards in ontvangst tijdens het jaarlijkse UFI Global Congress. UFI is de wereldwijde associatie van evenementenlocaties en -organisatoren. Jaarbeurs wint de UFI Sustainability Award voor de verduurzaming van het aanbod in haar horeca en voor de manier waarop voedselverspilling tegen wordt gegaan. Daarnaast wint Jaarbeurs de internationale UFI Digital Innovation Award voor haar nieuwe indoor-navigatie app: de Jaarbeurs Live app.

Jeroen van Hooff, CEO Jaarbeurs: “We zetten continu stappen om in 2030 de meest duurzame en slimme eventlocatie en -organisator van Europa te zijn. Ik ben ongelofelijk trots dat de stappen die we tot nu toe hebben gezet op het gebied van verduurzaming en digitalisering wereldwijd worden erkend. En hier zal het zeker niet bij blijven, de komende periode zullen we nog meer mooie initiatieven aankondigen.”

Duurzaamheidsprijs voor groenere horeca en tegengaan van voedselverspilling

Jaarbeurs krijgt de duurzaamheidsprijs voor de manier waarop zij haar menu’s op een duurzame manier vormgeeft en haar voedselafval weet te verminderen. Jeroen van Hooff: “In 2023 willen we op jaarbasis minimaal 900 ton CO2 besparen in onze horeca. Daarom hebben we onder andere het assortiment vegetarisch gemaakt in onze restaurants (90%), in de congres- en vergaderruimtes (80%) en op de beurzen en events (50-90%). Voedsel dat over is verkopen we via Too Good To Go en verpakt voedsel doneren we aan de Voedselbank. Daarnaast hebben we onze eigen composteermachine die jaarlijks bijna 83.000 kilo compost oplevert. De overige uitstoot compenseren we door het planten van 8.800 bomen per jaar. We zijn continu op zoek naar waardevolle samenwerkingen met organisaties die met ons invulling willen geven aan onze duurzame ambitie. Een mooi voorbeeld is de samenwerking die we onlangs zijn gestart met Dopper in de strijd tegen wegwerpplastic.”

Digitale innovatieprijs voor nieuwe indoor navigatie-app

De Utrechtse Jaarbeurs ontvangt vandaag ook de digitale innovatieprijs voor de ontwikkeling van de Jaarbeurs Live app. Deze app is onderdeel van een groot digitaal transformatieprogramma met als doel bezoekers en exposanten nu en in de toekomst de allerbeste ‘customer experience’ te geven. De Jaarbeurs Live app kan zowel worden gebruikt bij evenementen die Jaarbeurs zelf organiseert als bij evenementen die door andere partijen bij Jaarbeurs georganiseerd worden. Jeroen van Hooff: “De app werkt als een soort indoor Google Maps en laat bezoekers met hun eigen telefoon indoor navigeren. Daarnaast biedt de app aan bezoekers de mogelijkheid om een persoonlijk programma samen te stellen, exposanten te vinden en tickets te kopen en te bewaren. Tijdens het evenement kunnen ze onder andere zien op welke plekken het druk is. De eerste reacties van bezoekers en exposanten zijn positief: men vindt de app overzichtelijk en vindt het handig alle informatie in één oogopslag te kunnen zien.”

Foto: In het midden Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer, tweede van rechts Aletta Kok, Chief Marketing & Digital Officer.