De stemming in de kledingsector is omgeslagen. Veel modebedrijven beseffen dat ze sneller moeten verduurzamen. Maar de keten is complex. Hoe begin je? Wat is wel en niet haalbaar? Om de sector te ondersteunen is er nu de Sustainable Fashion Guide, een initiatief van ABN AMRO en Schuttelaar & Partners. “De kledingindustrie moet nu de stap naar duurzaamheid zetten”, zegt mede-initiatiefneemster Sofie Schop. De Sustainable Fashion Guide is een praktisch boekje waarmee mode-ondernemers direct aan de slag kunnen.

Over de Guide
De Sustainable Fashion Guide is een handig boekje met 25 vragen. De vragen starten bij de uitgangspunten van een duurzaamheidstrategie, volgen daarna de stappen in de keten en eindigen bij communicatie. Elke vraag bevat verschillende antwoorden waarmee de invuller kan zien of hij behoort tot koploper, peloton of volger en waarmee hij een ambitie kan kiezen. Samen met praktische tips kan een modebedrijf zo eenvoudig een concreet duurzaamheidbeleid opstellen en aan de slag gaan.

Andius Teijgeler, Hoofd Communications & Sustainability ABN AMRO, reikte maandag het eerste exemplaar van de Sustainable Fashion Guide uit aan Rob Zomer, Algemeen Directeur FashionWeek Nederland. De Guide is gratis beschikbaar voor klanten van ABN AMRO en Schuttelaar & Partners.

Duurzaamheid loont
Veel modebedrijven werken aan duurzaamheid maar lopen tegen muren op. Dat is zonde. Duurzaamheid is leuk en duurzaamheid loont. Het levert een modebedrijf kostenbesparingen, innovaties, trotse en betrokken medewerkers, een betere reputatie en grotere merkvoorkeur onder consumenten. In de mode(web)winkel van 2020 staat op elk kledingstuk informatie over duurzaamheid, voorspellen ABN AMRO en Schuttelaar & Partners. En voorlopers plukken daar de vruchten van. Maar hoe word je een voorloper?