De korting die ons tijdens Black Friday om de oren vliegt wordt in de werkelijkheid duur betaald. De echte prijs is hoog, niet alleen voor de natuur en het klimaat maar ook voor mensen.

Al weken worden we bestookt met Black Friday reclame-uitingen. Winkels trekken alles uit de kast om de consument te verleiden meer te kopen. De prijs van deze kortingen is te hoog als we het totale plaatje bekijken. Voor mensen dichtbij zoals de pakketbezorgers of distributiemedewerkers die onder druk en vaak slechte omstandigheden werken. Ook voor mensen ver weg is de prijs hoog. Van mode tot telefoons, de meeste artikelen worden gemaakt in fabrieken in landen waar lonen kunstmatig laag worden gehouden en waar uitbuiting aan de orde van de dag is. Deze werknemers en hun gezin komen terecht in een cyclus van armoede waar ze niet aan kunnen ontsnappen.

Als consumenten moeten we ons niet laten verleiden door zulke kortingen. Koop wat je nodig hebt en stel vaker vragen over de herkomst van producten en de omstandigheden waaronder deze zijn gemaakt. Wetgeving is nodig om te zorgen dat mensenrechten en natuur in de productieketen gerespecteerd en niet geschaad worden.

Kirsten Kossen is Hoofd Mensenrechten bij ASN Bank