Waste2Wear, opgericht door de Nederlandse ondernemer Monique Maissan, heeft gistermiddag de Sustainable Business Award gewonnen in de categorie ‘Buitengewone milieu en klimaat prestaties’. De award werd uitgereikt door de Kamer van Koophandel van de Europese Unie (EUCC) in China.

Waste2Wear moest het opnemen tegen grote multinationals, zoals C&A en Unilever. Toch besloot de jury dat een MKB-speler dit jaar de award verdiende.

De prijs is een erkenning voor de door Waste2Wear ontwikkelde woven en non-woven producten, gemaakt van gerecycled polypropyleen (RPP). Dit is het op een-na meest gebruikte type plastic ter wereld en is vooral te vinden in huishoudelijke apparaten. Waste2Wear heeft dit materiaal ontwikkeld samen met onder meer de Chinese Donghua Universiteit en voldoet aan de Europese REACH standaard, heeft een Global Recycled Standard keurmerk en is volledig transparant en traceerbaar door middel van blockchain technologie.

Van al het polypropyleen (PP) wordt in de wereld slechts 1% gerecycled. De afgedankte huishoudelijke apparaten die PP bevatten, zoals koelkasten, auto dashboards en zelfs wasmachines, worden door andere als afval gezien. Waste2Wear ziet in deze producten waardevolle grondstoffen en maakt hiervan nieuwe producten, waaronder ondervloeren en stevige stoffen waar tassen van kunnen worden gemaakt. Wanneer RPP wordt gebruikt, betekent dit een CO2 reductie van 75%, vermindert energieverbruik van 70%, en het waterverbruik wordt terug gebracht met 86% in vergelijking tot het gebruik van nieuwe polyester materialen. Op deze manier levert Waste2Wear een waardevolle bijdragen aan de transitie richting een circulaire economie.

Monique Maissan, CEO Waste2Wear: “We willen de wereld laten zien dat we echte stappen nemen om het plastic probleem te verminderen door te innoveren op het gebied van circulaire alternatieven waarmee we de carbon footprint, het energieverbruik en waterverbruik verlagen, en we de leefomstandigheden gedurende het proces verbeteren.

De drive tot innovatie zit bij Waste2Wear in het DNA. Na RPP, verwacht het bedrijf in het eerste kwartaal van 2021 een nieuw assortiment recycled nylon (R-Nylon) te lanceren.

Foto: inks creatief directeur en partner Eduardo Garza Garcia en in het midden oprichter en CEO Monique Maissan