Op 17 mei kopten alle media dat we op iedere 133 openstaande functies slechts 100 werkzoekenden hadden. In de afgelopen periode is hier geen verandering in gekomen. Daarnaast wijst onderzoek steeds vaker uit dat de huidige generatie niet wil werken bij bedrijven die vervuilende activiteiten in het portfolio hebben. Of bij bedrijven die maling hebben aan het milieu en de samenleving.

Werknemers willen het gevoel hebben dat zij een positieve bijdrage leveren aan een beter milieu en  duurzamere samenleving. Iedereen wil uiteindelijk een betere wereld. Wil je als bedrijf goed personeel werven en aan je binden, dan is een duurzaamheidsstrategie belangrijk. Daarbij is het tevens van belang dat je dit als bedrijf ook duidelijk communiceert. Uit onderzoek blijkt ook dat wanneer bedrijven duurzaam gedrag zelf laten zien en promoten, de werknemers meer geneigd zijn dit gedrag ook te vertonen[1]. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat wanneer je je werknemers met duurzame producten in aanraking laat komen, je werknemers sneller geneigd zijn deze producten te adopteren en te gebruiken. Maar op welk moment en met welke duurzame producten laat je je medewerkers in aanraking komen?

Een goed moment kan de kerstperiode zijn. Een periode waar vaak cadeaus worden verstrekt aan werknemers. Cadeaus die ook een boodschap in zich moeten hebben. In ieder geval de boodschap van waardering voor je werknemer. Maar hoe bepaal je welk cadeau het beste bij je werknemers past, een boodschap van waardering uitstraalt en gelijktijdig bijdraagt aan de duurzaamheidstrategie van je onderneming?

Wellicht is www.kerstpakketmeteengoedverhaal.nl een goed alternatief.

Dit kerstkeuzeconcept past naadloos bij iedere duurzaamheidsstrategie. Alle producten op deze website hebben een goed verhaal en dragen bij aan een beter milieu en een mooiere samenleving. Daarnaast geef je je medewerkers zelf de gelegenheid een duurzaam geschenk te kiezen dat bij hem/haar/x past. Voor jong, oud, allochtoon of autochtoon iedereen vindt hier een passend geschenk. En heb je als ontvanger al alles wat je hartje begeert, dan kun je het kerstgeschenk doneren aan een van de lokale goede doelen.

Junion Hanenberg, CEO/Founder IntelligentFood

[1] https://reach-strategies.org/2020/08/18/when-companies-promote-sustainability-their-employees-tend-to-do-the-same/