De CO2-uitstoot ‘stelen’ van de grote bedrijven. Dat doen Floris Ensink (28) en Cas Kaptein (25) met hun bedrijf Carbon Thieves. Het Oldenzaalse duo koopt CO2-certificaten op om die meteen te vernietigen. Om dat mogelijk te maken verkopen de twee hoody’s. Zo’n sweater met capuchon kost 89,50 euro. Van dat bedrag is 50 euro bedoeld om certificaten op te kopen en te vernietigen.

Meer dan 40% van de CO2-uitstoot in Europa wordt veroorzaakt door de 11.000 meest vervuilende bedrijven. Deze bedrijven worden door de Europese Unie gemonitord, ieder bedrijf heeft zijn eigen ‘uitstoot-plafond’. Ieder jaar wordt dit plafond iets aangescherpt, sinds 2021 met 2.2% per jaar. Hiermee probeert de EU haar grootste vervuilers minder uit te laten stoten. Ze noemen het zelf de ‘cornerstone’ van de aanpak tegen klimaatverandering, toch zijn er mogelijkheden voor deze bedrijven om alsnog meer uit te stoten. In een handelssysteem genaamd de EU ETS (Emissions Trading System) kunnen deze bedrijven onderling rechten verhandelen voor het uitstoten van 1000KG CO2-equivalent. Er ontstaat zo een prijs voor de uitstoot van broeikasgassen, een prachtig idee, maar dit gaat lang niet snel genoeg.

Carbon Thieves koopt deze certificaten op en vernietigt 1 certificaat per verkochte hoodie. Zo worden de rechten om CO2 uit te stoten schaarser en zal de prijs dus stijgen. Hiermee hopen de jongens dat er sneller gekozen zal worden voor innoveren in plaats van het ‘afkopen’ van een hogere CO2-uitstoot. De grootste winst in reductie van de uitstoot van broeikasgassen kan namelijk gerealiseerd worden daar waar het ook veroorzaakt wordt.

“Vaak merken wij op dat consumentenactivisme tot een discussie leidt. Ben je bijvoorbeeld vegetarisch om je steentje bij te dragen maar rijd je nog wel in een auto op benzine of diesel, dan word je alsnog als hypocriet gezien. In onze ogen kan je het nooit goed genoeg doen, en is er altijd wel iets waar je geen rekening mee hebt gehouden. Ben je veganistisch maar gebruik je wel zeep? Daar zit levertraan in! Hoe durf je? Hoewel we ernaar streven om uiteindelijk ‘een zo groen mogelijk’ bedrijf te worden, is dat vaak in de startfase niet helemaal realistisch, zeker omdat we als beginnende ondernemers een beperkt budget hebben. Toch willen we graag ons steentje bijdragen, vandaar dat we deze hoodies verkopen.”

De uitstoot van een gemiddelde Nederlander is 27 ton CO2-uitstoot per jaar. Leef je datzelfde jaar vegetarisch dan kan je dit met 1 ton verminderen. Diezelfde ton wordt binnen een seconde uitgestoten in bijvoorbeeld de inefficiënte energiesector. Alle beetjes helpen, en dat vinden Floris en Cas geweldig om te zien, maar toch voelt het als een druppel op een gloeiende plaat.

Op dit moment is Carbon Thieves druk bezig met het verduurzamen van het bedrijf, de textielindustrie heeft namelijk een flinke impact op het milieu. Iedere trui kost ongeveer 5 kg CO2 uitstoot. Ter compensatie hiervan vernietigen zij per 200 verkochte hoodies 1 certificaat.