Ontdek de ongemakkelijke waarheid van de fietsindustrie. In deze aflevering van De Duurzame Podcast is Johannes Alderse Baas, oprichter van MTRL Bike te gast. Het gesprek gaa over de verschillen tussen een lineaire en circulaire economie. Daarnaast kom je meer te weten over niet alleen een fiets, maar een mobiliteitsconcept met een levenslange invloed.

Wist je dat? 13 procent van de grondstoffen die in 2020 ingezet werden in de Nederlandse economie bestond uit hergebruikte materialen. Dit percentage is vrijwel hetzelfde als in 2014. Dit wijst erop dat de circulariteit van de economie met betrekking tot hergebruik nauwelijks is toegenomen. Het kabinet streeft ernaar om de Nederlandse economie tegen 2050 volledig circulair te maken. Dit is een economie waarin zoveel mogelijk duurzame hernieuwbare grondstoffen worden gebruikt, waarin producten en grondstoffen worden hergebruikt en waarin afval niet bestaat.

Mtrl.bike

Tot 2022 stond mtrl.bike bekend als Dutchfiets. Deze naamsverandering heeft niks te maken met de droom van Dutchfiets, maar wel met hun ambities. De nieuwe naam weerspiegelt de visie op het product en is beter geschikt om positieve verandering over de hele wereld te verspreiden.

Genoeg over de naam en ambities, want wat is nou precies de mtrl.bike? Het is een duurzaam mobiliteitsconcept. Het lijkt misschien wel op een fiets door de twee wielen en het frame, maar het wijkt op veel vlakken erg af van de ‘normale’ fiets. Het is namelijk een product waarmee je jezelf van A naar B kan verplaatsen en terwijl je dat doet denk je een paar stappen verder. Mtrl.bike heeft een statiegeldsysteem waarmee er grip wordt gehouden op het afval en vervuiling wordt tegengegaan. Bovendien worden alle fietsen geproduceerd in Nederland, van gerecycled materiaal en op hernieuwbare energie.