De circulaire economie is een belofte die nog een beetje blijft hangen in afwachtend gedrag: consumenten willen wel duurzamer leven maar wachten op bedrijven, veel bedrijven wachten nog op elkaar en op de overheid. Intussen zijn steeds meer circulaire koplopers sprintjes aan het trekken – zij begrijpen de meervoudige winst van circulair ondernemen. De renners in het peloton kijken elkaar aan: achterblijven of de strategie veranderen?

Juist voor dat peloton heb ik het boek ‘Eerste circulaire stappen voor mkb’ers’ geschreven. De circulaire economie is een onoverzichtelijke hobbel, maar wel eentje die we met z’n allen gaan nemen. Heb je jouw circulaire toekomst nog niet goed voor ogen, dan krijg je met dit boek helder wat het circulaire doel is.
Circulaire bedrijfsvoering is niet een of andere linkse hobby, maar een volkomen logische, slimme strategie die elk bedrijf geld kan opleveren. Winst is er ook in maatschappelijke en ecologische zin, dankzij veel minder verspilling en vervuiling.

Een no-brainer

Voor bankeconomen, ngo’s, consultancybureaus en grote bedrijven als Apple, Philips, NS en Heineken is circulaire bedrijfsvoering al jaren een no-brainer: niet alleen om te voldoen aan wetgeving en het indammen van uitstoot, maar ook vanwege concurrentiekracht en de businesskansen die voortkomen uit waardebehoud en circulaire dienstverlening.

Juist nú!

Juist nú, in deze turbulente tijd van toenemende grondstofschaarste, leveringsrisico’s en klimaatschade, zijn de circulaire principes van slim ontwerp, waardebehoud en hergebruik van grondstoffen, profijtelijke diensten rondom duurzame producten en circulair inkopen meer relevant dan ooit. Elk bedrijf, elke organisatie in elke sector kan ermee aan de slag. Het is hoog tijd om ermee te beginnen. Met eerst kleine stapjes, met het zoeken naar mogelijkheden in het eigen bedrijf en bij ketenpartners.

Bredere blik op waarde

In het eerste hoofdstuk van het boek lees je wat de circulaire economie inhoudt en hoe die is ingebed in het vernieuwingsdenken over economisch handelen. Voortgeduwd door Europese en nationale wet- en regelgeving is de circulaire economie een systeemverandering die een veel bredere blik op waarde vraagt.

Het tweede hoofdstuk gaat in op de urgentie van circulaire bedrijfsvoering. In veel opzichten is afwachten niet handig. Je wilt bij afnemers, leveranciers of consumenten niet als vervuiler of verspiller bekendstaan, terwijl je concurrenten wel vernieuwen. En je zal willen werken aan het verbeteren van leveringszekerheid. En in het algemeen: waarom zou je businesskansen laten liggen?

De hoofdstukken 3 en 4 belichten de mogelijke eerste stappen die je kunt zetten. Die beginnen met vragen bij jou en je medewerkers waar bij je bedrijf de verspilling zit, wie er nog verdient aan je reststromen en wat je dus misloopt, hoe je kan samenwerken met ketenpartners, hoe je na eerste proefprojecten tot een beter business- en verdienmodel kan komen. En wat circulair ondernemen betekent voor de functies in je bedrijf, bijvoorbeeld voor de marketingcommunicatie.

Mkb kan het verschil maken

Nederland heeft zichzelf op de kaart gezet als land met grote circulaire ambities. Ik ben ervan overtuigd dat het grote peloton van midden- en kleinbedrijven het verschil kan maken in de vernieuwing van de economie. Het is het bedrijfsleven dat meer vertrouwen geniet dan de overheid, blijkt uit onderzoek. Het zijn vooral bedrijven waarvan als maatschappelijk drager ethisch handelen wordt verwacht. En ook: het bieden van zinvol werk. Daar liggen belangrijke en mooie kansen om  maatschappelijk verantwoord ondernemen en circulaire bedrijfsvoering écht vorm te geven. Begin er morgen mee!

Bestel het boek online

Jan Willem Wensink, Freelance journalist circulaire economie

Dit artikel is eerder gepubliceerd op de website van Managementboek.nl