Thomas Fuhr, Leader Fittings LIXIL International und Co-CEO Grohe AG, gaat in op de visie van de onderneming op duurzaamheid.

Wat is de visie van Grohe voor de komende jaren?

Welke rol speelt duurzaamheid in die visie?

Sinds 2014 maakt GROHE deel uit van LIXIL’s sterke merkenportfolio. De Corporate Responsibility-strategie speelt een cruciale rol bij het nastreven van dit doel en de duurzaamheidsstrategie van het merk GROHE is hier onlosmakelijk mee verbonden.

Om ons te helpen begrijpen hoe mensen leven en wat ze van hun woonruimte verwachten, volgen we drie megatrends die ons leiden bij onze productontwikkeling en het ontwerp: urbanization, gezondheid & welzijn en duurzaamheid. Met een recordaantal mensen dat in steden woont, wordt leefruimte steeds belangrijker. We zien dat de perceptie van woonruimtes in het algemeen de afgelopen jaren drastisch is veranderd. Het zijn geen functionele kamers meer, maar woonruimtes waarbij badkamerproducten in meubels veranderen.

De tweede trend wordt door recente ontwikkelingen in een nieuw jasje gestoken. Nu nieuwe hygiënemaatregelen over de hele wereld worden uitgerold, kunnen intelligente architecturale concepten een sleutelrol spelen bij het verbeteren van de gezondheid en veiligheid van de consument. Vooral ruimtes zoals openbare toiletten, kantoren, restaurants of treinstations moeten opnieuw worden bekeken. Maar de uitdagingen die nieuwe hygiëne-eisen stellen, gelden ook voor woningen.

En tot slot, nu consumenten zich meer dan ooit bewust zijn van de gevolgen die hun acties hebben op onze planeet, zullen ze merken en producten willen die hen in staat stellen een beter leven te leiden. Dus hoe kunnen we meer doen met minder? We geven om elke druppel water en het klimaat en zijn pionier in de sanitaire industrie sinds 2000. GROHE implementeert een 360 graden duurzaamheidsbenadering die het op alle gebieden toepast.

Wat zijn de belangrijkste duurzaamheidsdoelen waar GROHE het afgelopen jaar aan werkt of aan heeft gewerkt?

Wij zijn ervan overtuigd: duurzaamheid en economische efficiëntie kunnen worden gecombineerd en hoeven elkaar niet uit te sluiten. Integendeel: duurzaamheid en economisch succes van een organisatie hangt voor een groot deel af van of deze duurzaam gepositioneerd is. Bij onze duurzaamheidsaanpak zijn medewerkers, leveranciers en klanten betrokken. Het omvat alle productielocaties en alle processen in gelijke mate. Alleen op deze manier kunnen we onze uiterst ambitieuze doelen bereiken.

Twee initiatieven die mij nauw aan het hart liggen en waar ik ook enorm trots op ben, zijn het Less Plastic-initiatief en ons CO2-neutraliteitsproject GROHE goes Zero.

Less plastic initiatief
In 2018 lanceerden we het Less Plastic-initiatief met als doel om GROHE-productverpakkingen plasticvrij te maken tegen 2021. De overgang naar plasticvrije verpakkingen is een proces waarbij alle productielocaties evenveel betrokken zijn. Naast het identificeren van de meest gebruikte plastic verpakkingen, moeten nieuwe, duurzamere alternatieve materialen worden onderzocht, getest en vervolgens geïmplementeerd. Maar liefst 23,5 miljoen plastic verpakkingsmaterialen zijn al bespaard als onderdeel van dit initiatief – een eerste mijlpaal op weg naar het doel om uiteindelijk alle plastic materialen uit productverpakkingen te weren.

Grohe goes Zero
Als een van de eerste toonaangevende fabrikanten van complete badkameroplossingen en keukenarmaturen, heeft ons merk GROHE een CO2 neutrale productie bereikt. Het GROHE goes Zero-initiatief sluit naadloos aan op de talrijke maatregelen in onze fabrieken die de vermindering van de ecologische voetafdruk bevorderen en resources sparen. We zijn erg trots om een pionier te zijn in onze branche. En we mikken direct op de volgende stap: tegen eind 2021 willen we al onze verkoopkantoren wereldwijd klimaatneutraal maken.

Het initiatief draagt dus ook bij aan een centraal doel van LIXIL’s duurzaamheidsstrategie, waarvan GROHE deel uitmaakt sinds 2014. Ons volgende doel is om onze kantoren en supply chain CO2-neutraal te maken.

Wat zijn de (veranderende) consumentenbehoeften op het gebied van duurzaamheid en hoe geeft Grohe hier gehoor aan in haar bedrijfsstrategie?

Zoals eerder uitgelegd, worden consumenten zich meer bewust van het onderwerp duurzaamheid. Een onderzoek dat we vorig jaar hebben uitgevoerd, bevestigde dat consumenten inderdaad op zoek zijn naar badkamerproducten die hun duurzame dagelijkse leven ondersteunen. We zijn niet alleen toegewijd om ons bedrijf duurzaam te runnen, maar ook om een duurzame levensstijl voor onze klanten mogelijk te maken zonder in te boeten aan gemak en comfort. Door zinvolle producten en technologieën te ontwikkelen, lossen we echte uitdagingen op en voegen we echte waarde toe aan het dagelijkse leven van de consument. En dit is iets dat onze business elke dag motiveert.

Toch zien we dat nog niet alle consumenten duurzaamheid overwegen bij hun aankoopbeslissing – het is een proces. Maar in de bouwsector is een andere ontwikkeling te zien. Waar A&D de weg baant voor de toekomst en we duurzame architectuur en groene bouwprojecten over de hele wereld zien opkomen.

Wat zijn de nieuwste technologieën en innovaties die Grohe op hun producten toepast?

GROHE’s grootste hefboom op het gebied van duurzaamheid ligt in zijn water-, energie- en  resource besparende portfolio. Onze water- en energiebesparende technologieën maken al geruime tijd deel uit van ons portfolio en we implementeren ze in onze nieuwe producten. De Eco Joy-technologie wordt bijvoorbeeld toegepast in kranen en douches. Producten die met die technologie zijn uitgerust, kunnen tot 50% water besparen, zonder in te leveren op comfort. Dit komt doordat water wordt verrijkt met lucht, om dezelfde volumineuze waterbeleving te behouden en tegelijkertijd water te besparen.

Daarnaast hebben we producten zoals de GROHE Blue waarmee duurzame consumenten gefilterd en gekoeld plat, medium of bruisend water rechtstreeks uit de keukenkraan kunnen halen – wat betekent dat een huishouden van vier personen tot 800 plastic flessen per jaar kan besparen en hun CO2-uitstoot met wel tot 61 procent. Met de functies die beschikbaar zijn via het systeem, wordt veranderd hoe water wordt geconsumeerd en bevordert het een gedragsverandering naar duurzame consumptie.

Ik ben ook erg trots dat ons GROHE Blue watersysteem zojuist de German Sustainability Award Design 2021 heeft gewonnen in de categorie “Icons”. De award is voor ons het bewijs dat we op de goede weg zijn met onze productontwikkeling.

Hoe draagt Grohe bij aan de Sustainability Development Goals van de VN?

GROHE maakt sinds 2014 deel uit van het sterke merkenportfolio van LIXIL. Daarom is de duurzaamheidsstrategie van GROHE gebaseerd op de visie van LIXIL voor duurzaam leven, die zich richt op drie strategische pijlers in verband met de duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN:

  • Global Sanitation and Hygiene: Tegen 2025 zal het levensonderhoud van 100 miljoen mensen door middel van sanitaire en hygiënische initiatieven zijn verbeterd.
  • Waterbehoud en Environmental Sustainability: tegen 2050 willen we een net-zero emissie van koolstofuitstoot van huisvestings- en levensstijloplossingen en bedrijfsactiviteiten bereiken, en een toonaangevende fabrikant worden op basis van een model dat water en natuurlijke resources bewaart voor toekomstige generaties.
  • Diversiteit en inclusie: tegen 2020 willen we diversiteit en inclusie tot stand brengen binnen onze organisatie en onder alle medewerkers. Tegen 2030 zorgen we ervoor dat alle producten en diensten gebaseerd zijn op het Universal Design-concept van LIXIL.

Alle duurzaamheidsinitiatieven van GROHE dragen bij aan deze drie strategische doelen. Met initiatieven als GROHE Goes Zero, Less Plastic en ons water- en energiebesparende portfolio stimuleren we vooral de transformatie met betrekking tot de tweede pijler – de Environmental Sustainability doelstelling.

Beide strategieën hebben gemeen: Ze zijn verbonden met de Sustainability Development Goals van de Verenigde Naties. GROHE richt zich op de beschikbaarheid en het duurzame beheer van water en sanitaire voorzieningen voor iedereen (doel 6), waardig werk en economische groei (doel 8), het verzekeren van duurzame consumptie- en productiepatronen (doel 12) en de ontwikkeling van maatregelen om klimaatverandering tegen te gaan. effecten (doel 13).