Wie is en wat doet Sven Drillenburg Lelijveld?

Na 10 jaar consultancy in duurzaamheid, ben ik nu twee jaar de MVO-manager van KPN. Bij KPN valt MVO onder Corporate Communicatie dat direct rapporteert aan de CEO. Ik heb drie taken. Ten eerste is dat structureren: bewaken van de governancestructuur om onze duurzaamheidsbeloftes waar te maken. Tweede taak is betrekken van KPN’ers voor MVO. Ten derde, communiceren, communiceren, communiceren. Collega’s, management en extern, denk aan klanten, potentiële medewerkers, aandeelhouders en maatschappelijke organisaties. Transparantie is essentieel om vaart te maken.

Welke ambities heeft KPN op MVO-gebied?

KPN wil de beste ICT-dienstverlener worden. KPN verandert van een technisch productenbedrijf naar een servicegericht dienstenbedrijf. Service bieden kan alleen als je middenin de maatschappij staat, als je heel goed weet wat de maatschappelijke verwachtingen zijn. Service betekent je dienstbaar opstellen en eerlijk over je bedrijf zijn, ook als je het eens niet zo goed op orde hebt.
Tastbaar hebben we dat gemaakt met het Mooiste Contact Fonds (www.mooistecontactfonds.nl). Dat is ons vrijwilligersprogramma waar honderden KPN’ers elk jaar aan deelnemen. Daarnaast willen we hoofdrolspeler zijn in het maatschappelijk debat over de werk-privé balans en willen we in 2020 klimaatneutraal zijn. In 2011 gebruiken we alleen nog groene stroom. Nu al draait 25% van het Prinses Amalia Windpark voor klanten van KPN.

Waarom zijn deze ambities ineens zo opgeschroefd?

Na het klappen van de internetzeepbel in 2001 had KPN het erg moeilijk. Het was erop of eronder. Nu zijn we één van de financieel best presterende telecombedrijven in Europa. Het op orde brengen van het bedrijf heeft ons enigszins naar binnen gekeerd. Terwijl een blik naar buiten, naar de maatschappij, essentieel is als je de beste dienstverlener wilt zijn.

Wat zijn de belangrijkste MVO-issues?

Wij zien drie maatschappelijke thema’s waar wij het verschil kunnen maken met onze ICT-diensten en ons vrijwilligersprogramma. Mensen in Verbinding gaat over sociaal contact voor groepen die daar relatief vaak gebrek aan ervaren, zoals zieke kinderen, ouderen en mensen in achterstandsbuurten. Daarvoor hebben we het Mooiste Contact Fonds opgericht (www.mooistecontactfonds.nl). Het tweede thema is Het Nieuwe Werken. Dat is een ICT- en bedrijfscultuurconcept waarmee medewerkers hun persoonlijke wensen beter kunnen combineren, bijvoorbeeld werk of zorg voor kinderen. Energie Verantwoord gaat over het verminderen van het fossiele energiegebruik, bijvoorbeeld door vergaderen via telefoon of video.

Welke voordelen denkt KPN te hebben bij goede MVO-performance?

Het MVO-beleid verbetert onze klantgerichtheid en brengt ons in gesprek met andere marktspelers. Bijvoorbeeld: in de zakelijke markt spraken we voorheen vooral met inkopers van ICT. Nu zie je dat bij zakelijke klanten ook andere afdelingen, zoals Personeelszaken, met KPN willen praten over onze eigen ervaringen met Het Nieuwe Werken. Zo krijgen we naast de leverancier-klant relatie ook een inhoudelijk partnerschap met de klant.

Er is nogal veel te doen rond vele problemen bij klanten in jullie branche (Ziggo, KPN, Telfort e.d.). Hoe zien jullie dit vanuit MVO-perspectief?

We nemen veel maatregelen om onze service te verbeteren. Tevreden klanten zijn ons bestaansrecht.
MVO helpt daarbij omdat het KPN verbindt met de maatschappij, dus met klanten. Via het Mooiste Contact Fonds hebben al heel wat KPN’ers mooie, onverwachte ontmoetingen gehad. Soms helpt hen dat om klanten op een betere manier te helpen.

Wat zijn jullie peers als het gaat om MVO?

Wij kunnen leren van British Telecom en Telefónica. Dat zijn wereldspelers waarmee we gezamenlijk aan leveranciers vragen om energiezuiniger producten te maken. In Nederland wisselen we ervaringen uit met koplopers als TNT, Philips en Rabobank.

Wat vindt u van het overheidsbeleid t.a.v. MVO?

De overheid wil duurzaam gaan inkopen. Als zij dat werkelijk gaat doorzetten, kan dat een geweldige stimulans geven aan een duurzame economie. KPN denkt er ook van te profiteren, omdat wij denken in aanbestedingen op duurzaamheid meer punten te scoren dan de concurrentie.
Overigens fascineert het me dat de overheid en het bedrijfsleven moeite hebben om samen tot goede inkoopcriteria te komen. De overheid slaagt er niet altijd in tot een transparant en efficiënt proces van opstellen van de criteria te komen. Maar het bedrijfsleven, ook KPN, lukt het onvoldoende zijn kennis op zo’n manier aan de overheid beschikbaar te stellen dat er werkbare inkoopcriteria ontstaan, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Op energiegebied moet de overheid echt een tandje bijzetten. KPN is bezig volledig over te stappen op Nederlandse groene stroom. Dat moet dan wel beschikbaar zijn. Maar als veel meer bedrijven eenzelfde ambitie zouden hebben is er simpelweg te weinig hoogwaardige groene stroom beschikbaar, onder andere omdat de overheidsdoelen voor opgesteld windvermogen niet worden gehaald.

Wilt u verder nog iets kwijt?

MVO-professionals worden na enkele jaren niet zelden cynisch. Mijn tip is: wees blij met wat je wél hebt bereikt. En communiceer dat op een eerlijke en feitelijke manier. Niemand pakt je het dan nog af.
Natuurlijk, het kan altijd beter, de wereld gaat vast ooit ten onder. Over drie jaar rijden de bedrijfsauto’s van KPN waarschijnlijk ook nog op diesel. Maar ondertussen draaien er wel honderden windmolens voor klanten van KPN. En krijg die nog maar eens uit!