Het lijkt misschien alsof je als kleine onderneming nauwelijks impact hebt op een duurzame toekomst voor de wereld. Maar schijn bedriegt. Iedereen, van de grootste multinational tot de kleine start-up, kan én moet deel uitmaken van de oplossing. Is het niet uit altruïstische overwegingen, dan wel voor jouw zakelijke belangen. Maar waar begin je? En is duurzaam ondernemen niet ook duurder ondernemen? Met onderstaande zeven tips kan je niet alleen direct aan de slag, je spaart nog geld uit ook.

Belangen

Ook al heb je misschien een groen hart, als ondernemer staan er ook andere belangen op het spel. Zoals commerciële belangen. Waar grote, internationale ondernemingen de financiële middelen en de slagkracht hebben om hele productieprocessen opnieuw in te richten, groene logistiek af te dwingen en ethische eisen te stellen aan hun partners, is de kleinere ondernemer veel meer overgeleverd aan de waan van de dag. Zijn grootste zorg is dat er brood op de plank komt.

Toch is het belangrijk dat kleine bedrijven zich bewust zijn van het ethische aspect van ondernemen. Niet alleen omdat zij een relevante bijdrage kunnen leveren aan een betere wereld, maar ook omdat partners, klanten en opdrachtgevers steeds vaker zullen verwachten dat zij een aantoonbaar CSR-beleid kunnen voorleggen.

1 Kies je duurzaamheidsdoelen

De Duurzame Ontwikkelingsdoelen, opgesteld door de Verenigde Naties, vormen een mooi vertrekpunt om je beleid te bepalen. Op welke doelstellingen kan je daadwerkelijk invloed hebben? Kies de doelstellingen die op een natuurlijke manier bij je organisatie passen en ga vervolgens nadenken over hoe je ze vorm kunt geven en uit kunt dragen. Bij Epson kozen we bijvoorbeeld voor ‘Climate Action’ als een van de dertien doelstellingen die wij onderschrijven, omdat CO2-reductie een van onze strategische prioriteiten is. Onze printers gebruiken tot 96% minder energie[1]en onze productieprocessen en logistieke processen zijn van begin tot eind zo duurzaam mogelijk.

2 Pak je eigen verbruik aan

Een betere wereld begint bij jezelf. Het lijkt misschien een druppel op een hete plaat, maar neem het inkoopbeleid voor kantoorartikelen van je organisatie eens onder de loep. Denk bijvoorbeeld aan al het plastic wat je eenmalig gebruikt, zoals koffiebekertjes, roerstokjes, zakjes, rietjes en verpakkingen. Bij Epson hebben we ons tot doel gesteld om alle soorten plastic voor eenmalig gebruik (tegen april 2019) volledig te bannen.

3 Bespaar energie

Hoe minder energie je gebruikt, hoe lager je CO2-footprint. Veel elektronische toestellen kunnen worden ingesteld op een eco-stand, zoals projectoren en beeldschermen. Computers en laptops kunnen na verloop van tijd automatisch in slaapstand gaan. Zakelijke inkjetprinters gebruiken veel minder energie dan vergelijkbare laserprinters. Ledverlichting is zuiniger dan TL- of halogeenverlichting. Het zijn allemaal voor de hand liggende opties, maar toch vergeten veel kmo’s om er ook echt gebruik van te maken. Doe je dit wel, dan zal de energierekening flink lager uitvallen en bespaar je veel op je energiekosten. Zorg er bovendien voor dat de energie die je gebruikt op een duurzame manier is opgewekt. Dat is in de praktijk bijna altijd even duur als energie uit niet-duurzame bronnen.

4 Optimaliseer je logistieke processen

Hoe komen jouw producten bij je klanten en distributeurs? Rijden er bijvoorbeeld geen halflege vrachtwagens rond? Is het mogelijk om je producten kleiner te maken of de verpakking anders vorm te geven, zodat je de ruimte efficiënter kunt gebruiken en er meer tegelijkertijd kan worden vervoerd? Maak je gebruik van slimme logistiek-oplossingen?

Er is in de praktijk vaak veel mogelijk om de CO2-voetafdruk van logistieke processen te verkleinen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van moderne logistieksoftware, die de transportvloot harmoniseert en orkestreert. Rijden er twee halflege vrachtwagens rond, dan is het interessanter om de lading van de ene wagen in de andere over te laden. Slimme logistiekoplossingen berekenen eveneens de optimale route, de optimale overdrachtspunten én zorgen ervoor dat je producten op tijd bij je klanten zijn. Bij Epson investeren we voor Europa in nieuwe EURO 6-vrachtwagens, die voldoen aan de strengste Europese normen voor commerciële vrachtwagens en dus veel schoner en efficiënter zijn. We werken ook met logistieke partners die de nieuwste technologie en designs voor hun schepen gebruiken om frictie en brandstofverbruik te verminderen.

5 Werk met duurzame leveranciers en partners

Net zoals jijzelf te maken kunt krijgen met klanten of opdrachtgevers die duurzaamheidseisen aan je stellen, kan je er zelf ook voor kiezen om hierop te focussen. Een voorbeeld uit ons eigen bedrijf: we hebben een aantal grote klanten, die hun CSR-status moeten rapporteren conform de Europese richtlijnen. Deze klanten vragen ons om aan te tonen dat we een leverancier zijn die ethisch en sociaal verantwoord onderneemt, zodat zij dit in hun rapportage op kunnen nemen en het aan hun klanten en auditors kunnen laten zien. Wij, op onze beurt, vragen aan al onze leveranciers, van groot tot klein, om een gedragscode te ondertekenen, die voorschrijft dat ieder onderdeel van een product en ieder aspect van een dienst een ethische en duurzame basis heeft. Zo kunnen we met elkaar duurzaamheid door de hele keten realiseren.

6 Verduurzaam je eigen producten of diensten

Of je nou tastbare producten fabriceert of abstractere diensten levert, er zijn altijd manieren om je duurzaamheid te vergroten. Misschien kunnen je productieprocessen groener, of misschien kun je je clouddienstverlening onderbrengen in een datacenter dat draait op groene stroom. Misschien kan het ontwerp van je producten energiezuiniger, of wellicht kan je de levensduur verlengen door hoogwaardiger materiaal te gebruiken. Is er een recycleproces voor je producten op het einde van hun levenscyclus? Plastic kan bijvoorbeeld hergebruikt worden, net als veel elektronische onderdelen, terwijl het nu nog vaak op een stortplaats belandt. Hoewel verduurzaming een initiële investering van je zal vragen, is de potentiële opbrengst groot op vlak van milieu. En het is goed voor je reputatie.

7 Deel je visie en wijs een verantwoordelijke aan

Wil je echt stappen maken met duurzaam ondernemen, dan is een duidelijke visie natuurlijk het allerbelangrijkste. Weet je eenmaal wat je doelstellingen zijn, welke maatstaven je daarbij hanteert en wanneer je je doelen hoopt te realiseren, dan kun je daar heel gestructureerd mee aan de slag gaan. Bovendien kun je je personeel met een duidelijke visie overtuigen van het belang van duurzaam ondernemen, want zij zullen al je groene maatregelen uit moeten gaan voeren. Wijs iemand binnen de organisatie aan die zich bezighoudt met het CSR-beleid en op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen, regelgeving en innovaties op duurzaamheidsgebied. Dat hoeft niet per se een full time CSR-manager te zijn, zolang er maar iemand binnen je organisatie verantwoordelijk is voor het CSR-beleid om de voortgang en naleving in de gaten te houden.

Inge Bruffaerts, Channel Marketing Manager, Epson Benelux.