Het missiemerk The Flower Farm, dat de ontbossing van regenwoud door palmolieplantages wil stoppen, gaat internationaal. De ‘Tony’s Chocolonely van het margarineschap’ is een samenwerking aangegaan met de Belgische supermarktketen Delhaize. De palmolievrije smeer- en bakmargarine van The Flower Farm komt in de schappen van honderden supermarkten door heel België te liggen.

The Flower Farm is een protest tegen de massale ontbossing van tropisch regenwoud voor de productie van palmolie. “Nog elke dag gaat de kap door. Als de vraag ernaar blijft groeien, hebben we in 2050 31,3 miljoen hectare extra land nodig voor de verbouwing van deze olie”, schetst oprichter Marcel van Wing.

Jarenlang woonde de Amsterdammer in Indonesië. Daar zag hij het regenwoud in rap tempo verdwijnen, om plaats te maken voor palmolieplantages. “Dat terwijl het regenwoud 80 procent van de biodiversiteit op onze planeet levert. Om deze natuur te behouden, is het dus belangrijk dat er ook wordt gekeken naar alternatieven.”

Shea

Zijn alternatief bestaat uit palmolievrije, plantaardige producten op basis van shea. Terwijl klassieke margarine tot 50% procent uit palmolie bestaat, hoeven voor de productie van deze shea geen oerwouden te worden gekapt. Shea wordt namelijk gewonnen uit noten van de zogeheten karitéboom. Hiervan groeien er ongeveer twee miljard in de natuur, op de Afrikaanse Savanne.

Daarmee kunnen volgens Van Wing echt meetbaar verschillen worden gemaakt. The Flower Farm, dat in vele supermarkten wordt verkocht, heeft in Nederland tot en met juli 2022 bijna 14 miljoen producten verkocht. Dat scheelde fors in de vraag naar margarine mèt palmolie. Want voor die 14 miljoen producten zou 1,5 miljoen vierkante meter aan palmolieplantages nodig zijn geweest. Daarop zou zo’n 560.000 kilo palmolie worden gewonnen.

Uitbreiding

Die impact wordt vergroot, nu het merk gaat uitbreiden naar België. “The Flower Farm goes international”, glimlacht Van Wing. De supermarktketen Delhaize, vergelijkbaar met de Nederlandse Albert Heijn, gaat de margarine en andere producten voortaan verkopen. Deze komen uiteindelijk in honderden winkels te liggen.

“Delhaize is steeds op zoek naar innovatieve producten om het assortiment uit te breiden. Tegelijkertijd willen we een structurele inspanning leveren rondom duurzaamheid en gezondheid”, legt woordvoerder Roel Dekelver uit. “De nieuwe producten van The Flower Farm beantwoorden volledig aan deze ambities. Daarmee kunnen we ons nog meer differentiëren en tegemoetkomen aan de verwachtingen van onze klanten.”

Ambitie

The Flower Farm is erg blij met de samenwerking met Delhaize. Van Wing: “Het is geweldig dat een van de grootste ketens in België bijdraagt aan de bescherming van het regenwoud. Dat maakt me trots. Zo kunnen we aan nog meer keukentafels het gesprek op gang brengen en kinderen leren welke impact palmolie op ons milieu heeft en ook wat we daaraan kunnen doen. Per jaar kun je met een gezin van vier personen ruim 17 kilo palmolie besparen, door palmolievrije margarine te gebruiken. Voor die 17 kilo zou ruim 44 vierkante meter plantage nodig zijn. Stel je voor wat we met z’n allen kunnen bereiken?”

The Flower Farm streeft ernaar het succes in Nederland minimaal te evenaren. Door de verkoop van palmolievrije producten moet binnen nu en twee jaar 1,5 miljoen vierkante meter aan palmolieplantages bespaard zijn. Na België wil The Flower Farm ook andere Europese landen veroveren, om zo een maximale impact te realiseren.