People & Planet Positive focust op drie pijlers. De eerste is het inspireren van mensen en het creëren van mogelijkheden om thuis duurzamer te leven. Dit wordt gerealiseerd door het bieden van producten en oplossingen die klanten helpen om minder energie en water te verbruiken en hun hoeveelheid afval te verminderen. Een aantal voorbeelden zijn: het geheel overstappen op led-lampen die tot 85% minder energie verbruiken en 20 jaar meegaan; het aanbieden van de meest energie-efficiënte apparatuur tegen de laagste prijs; het creëren van gebruiksvriendelijke en betaalbare oplossingen voor het sorteren en verminderen van afval; het aanbieden van de meest waterbesparende oplossingen voor thuis.

Energie onafhankelijk
De tweede focus ligt op energie onafhankelijkheid. De IKEA Group wil onafhankelijk zijn van bronnen en energie. Dit betekent het produceren van evenveel hernieuwbare energie als er in de woonwarenhuizen en gebouwen van de IKEA Group geconsumeerd wordt. Eerder is 1.5 miljard euro toegezegd aan zonne- en windenergie projecten, de IKEA Group wil voortbouwen op deze investering. Een ander doel is het verminderen van het energiegebruik van de IKEA Group met 20 procent en het aanmoedigen van leveranciers om hetzelfde te doen. Ten slotte richt IKEA zich op het voortdurend duurzamer maken van producten uit het assortiment, door ervoor te zorgen dat alle belangrijke materialen – inclusief verpakking – hernieuwbaar, recyclebaar of gerecycled zijn.

Beter leven voor mensen en gemeenschappen
De laatste pijler van de nieuwe strategie is het voortouw nemen in het creëren van een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen. De IKEA Group steunt de ontwikkeling van goede werkomstandigheden bij leveranciers over de gehele productieketen van IKEA. Bovendien kijkt de IKEA Group verder dan alleen het bereik van de productieketen en zet IKEA zich in om mensenrechten in het algemeen te ondersteunen.

Beter dagelijks leven voor iedereen
“We willen een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen. Een beter leven betekent een duurzamer leven. We werken nu al heel lang aan dit doel en hebben al veel bereikt, maar we zijn nu klaar om de volgende grote stap te nemen. People & Planet Positive helpt ons om onze organisatie te transformeren en een positieve impact te hebben”, aldus Mikael Ohlsson, President en CEO, IKEA Group.

Grootste uitdaging
Een van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw is het omgaan met de schaarste aan bronnen en de klimaatverandering. Tegelijkertijd wil de IKEA Group een goede kwaliteit van leven bieden aan mensen over de hele wereld. People & Planet Positive helpt de IKEA Group om een kleine, maar belangrijke rol te spelen in het aangaan van deze uitdaging. Naast het bijdragen aan de kwaliteit van het leven van zoveel mogelijk mensen, zal de IKEA Group gebruik maken van bronnen met de hoogste energie-efficiëntie en zal het afval omgezet worden in energie-efficiënte bronnen. De IKEA Group zal alleen hernieuwbare energie gebruiken. Daarnaast zijn veilige chemicaliën en een verantwoord beheer van bossen, water en landbouwgronden de basis van de productieketen.

Duurzaamheid geen luxegoed
“Wij vinden dat duurzaamheid geen luxegoed moet zijn, maar betaalbaar moet zijn voor iedereen. Er zijn meer dan 770 miljoen mensen die onze woonwarenhuizen bezoeken. We zijn heel blij dat we deze klanten kunnen helpen om hun dromen thuis te verwezenlijken met mooie producten, die gelijktijdig meehelpen in het verlagen van hun energie- en waterrekening. People & Planet Positive stelt ons in staat om de komende jaren onze verantwoordelijkheden in de productieketen nog meer te nemen. Bijvoorbeeld door ons in te zetten voor de rechten van het kind en alleen hernieuwbare energie te gebruiken om onze gebouwen van stroom te voorzien”, zegt Steve Howard, Chief Sustainability Officer, IKEA Group.