Ikea scoort op duurzaamheidsgebied beter Hema, Philips en Rabobank, de respectievelijke nummers 2, 3 en 4 in het onderzoek. Aan het onderzoek deden ruim 1.000 consumenten mee, die een oordeel mochten geven over de bekendste 40 merken uit de MT500, MT’s jaarlijkse onderzoek naar de bedrijven met het beste imago.
De bedrijven zijn beoordeeld op vier pijlers: hoe ze omgaan met het milieu- en energievraagstuk, hoe ze omgaan met hun medewerkers, relaties en de maatschappij, hoe ze bestuurlijk en strategisch opereren en tot slot hoe respondenten denken over de duurzaamheid van hun product of dienst.
Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met MindWorld, Synergie en SSI.

Strategische pijler
Duurzaamheid is bij Ikea één van de vier strategische pijlers. Al tien jaar lang krijgen medewerkers een duurzaamheidtraining en sinds eind jaren ’90 bestaat er een waste management manual, als hulpmiddel bij afvalscheiding.
Ook richting de buitenwereld wordt druk uitgeoefend. Leveranciers moeten voldoen aan allerlei productiecriteria, de ‘IWAY’ genaamd, en voor ontwikkelaars is er het handboek Rules of Thumb, waarmee kan worden bepaald wat de milieueffecten van een bepaald product zijn. “Een dergelijk beleid ontwikkelt zich door de jaren heen, onder invloed van kennis van buiten”, aldus Paul Rotteveel, sustainability en quality manager bij Ikea, in MT.

Top 10 bedrijven met het beste duurzaamheidsimago

1 Ikea
2 HEMA
3 Philips
4 Rabobank
5 Bol.com
6 Siemens
7 Jumbo
8 Google
9 Triodos
10 Toyota