Op de internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Duitsland presenteert de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland (MNH) samen met tien Hollandse bollen-, schapen-, zuivelboeren en groente telers duurzame landbouwproducten aan de Duitse consument. Hiermee wil de organisatie de exportmarkt voor natuurinclusieve landbouwproducten vergroten.

Sijas Akkerman, directeur van MNH: “De binnenlandse markt voor duurzaam voedsel groeit elk jaar met 25 procent. Die groeicijfers zijn voor de landbouwexport ook nodig om de hele sector natuurinclusiever te maken. Want Nederlandse boeren exporteren 75 procent van hun producten.”

Tijdens de Grüne Woche, van 18 tot en met 27 januari 2019, presenteren de natuurinclusieve boeren hun duurzamere producten aan de Duitse consument. Duitsland is Nederlands grootste exportmarkt. Bovendien gaat de MNH samen met de boeren marktonderzoek doen. Deelname van de boeren aan deze beurs vergroot niet alleen de kansen op een betere afzetmarkt van duurzame Nederlandse producten. Met de aanwezigheid in het Holland Paviljoen willen de boeren ook een inspiratiebron zijn voor buitenlandse politici, beleidsmakers en boeren op het gebied van Natuurinclusieve Landbouw. Een landbouwvorm die steeds meer terrein wint.

Groeiende markt

MNH werkt samen met agrariërs die natuurinclusieve landbouw in de praktijk brengen. MNH ziet daarom kansen voor boeren om hun Hollandse natuurvriendelijke producten over de grenzen aan te bieden en daarmee hun afzetmarkt te vergroten. Bovendien kunnen deze boeren de voordelen van natuurinclusieve landbouw internationaal kenbaar te maken. MNH heeft in samenwerking met de Friese en Utrechtse Natuur en Milieufederatie 10 duurzame boeren geselecteerd die deelnemen aan deze beurs. Deelname van deze beurs is tevens het moment dat de website www.nilinl.nl wordt gelanceerd. Op deze site staat meer informatie over en voorbeelden van natuurinclusieve landbouw: een vorm van landbouw die op alle fronten rekening houdt met de natuur.