Fietsen is een van de meest duurzame, milieuvriendelijke vormen van transport. Maar het produceren van fietsen kan nog groener. Daar werkt Koninklijke Gazelle elke dag hard aan. De eerste fietsen uit het midden van de 19e eeuw waren gemaakt van hout met stalen wielen. Kan hout in deze tijd een duurzaam en technisch haalbaar alternatief zijn voor moderne fietsen? Back to basics, maar dan met een innovatieve twist: een houten e-bike. Bij Gazelle stelde Guido van Rijckevorsel, teamleider Mechanical Engineering, zichzelf precies die vraag. Samen met collega’s René Schieven en Sören Knittel kreeg hij de ruimte om de mogelijkheden van een houten e-bike te verkennen. Het leidde tot de ontwikkeling van twee fietsprototypes — een unieke samenwerking met firma Boerboom, gespecialiseerd in houten (half)fabrikaten.
“We stelden onszelf twee vragen: is het technisch mogelijk, en kunnen we dit ontwikkelen met onze bestaande partners?” – Guido van Rijckevorsel
Volgens Guido biedt hout meerdere voordelen. “Het is duurzaam, lokaal te produceren, energieneutraal en tijdens het groeien neemt het zelfs CO₂ op. Daarnaast biedt hout nieuwe designmogelijkheden: je ziet geen lasnaden en het heeft een unieke esthetiek.”
In het prototype is gebruikgemaakt van Nederlands essenhout. Maar er zijn ook uitdagingen. Hout is gevoeliger voor onderhoud en vraagt veel handwerk, wat de prijs opdrijft. Ook is het nog onduidelijk of er voldoende vraag van consumenten is voor een houten e-bike. Guido geeft aan dat het project zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt en dat het nog niet klaar is voor grootschalige productie. Er zijn nog verbeteringen nodig, zoals het verhogen van de stijfheid en het aanpassen van het frame met dikkere buizen en extra bewerkingen. Ondanks dat, is het een inspirerende exercitie om buiten de gebaande paden te denken. “De prototypes zien er in ieder geval geweldig uit. Iedereen die ze hier bij ons ziet staan is meteen enthousiast.”
De volgende stap in de ontwikkeling van deze houten fiets is het testen van de sterkte van het frame. Dit project illustreert mooi hoe innovatie, duurzaamheid en design hand in hand gaan — en hoe zelfs een oeroud materiaal als hout een vernieuwende rol kan spelen in de mobiliteit van de toekomst.