Een concept voorstel van de EPP (de grootste partij in het Europees Parlement) gaat aanzienlijk verder dan wat de Europese Commissie heeft voorgesteld rond de Omnibus wetgeving inzake de CSRD en CSDDD.
Enkele hoogtepunten:
- CSRD en CSDDD worden afgestemd op een drempel van meer dan 3.000 werknemers en een netto-omzet van € 450 miljoen.
- Klimaattransitieplannen worden volledig geschrapt.
- Verdere beperking van informatie over de CSRD-waardeketen: Wanneer dergelijke informatie niet beschikbaar of onvolledig is, “moeten ondernemingen zonder tijdsbeperking de mogelijkheid krijgen om toe te lichten welke inspanningen zijn geleverd om de benodigde informatie over hun activiteitenketen te verkrijgen, de redenen waarom die informatie niet kon worden verkregen en hun plannen om dergelijke informatie in de toekomst te verkrijgen. Ondernemingen die over hun activiteitenketen rapporteren in overeenstemming met deze beperkingen, moeten worden geacht te voldoen aan de verplichting om te rapporteren over hun duurzaamheid.”
- Verdere beperking van CSDDD-informatieverzoeken: Het opvragen van verdere informatie bij directe zakenpartners is verder beperkt en alleen mogelijk onder “bepaalde voorwaarden”. Over het algemeen “mogen bedrijven niet proberen informatie van hun zakenpartners te verkrijgen, maar alleen vertrouwen op informatie die al redelijkerwijs beschikbaar is, zoals openbaar bekende informatie, informatie uit zoekopdrachten en informatie verkregen door eerdere samenwerking.”
Dit rapport zal de basis vormen voor de onderhandelingen in het Europees Parlement.
Toelichting EPP
Het eerste grote vereenvoudigingspakket van het mandaat van de EU, de “Omnibus” over duurzaamheid, neemt een belangrijke stap voorwaarts nu de hoofdonderhandelaar van het Parlement, Jörgen Warborn, zijn voorstel publiceert om de EU-regels slimmer te maken, niet zwaarder.
“Europa raakt achterop bij de VS en China in de wereldwijde race om concurrentievermogen. Ik ga dit proces in met een duidelijke ambitie: de kosten voor bedrijven verlagen en verder gaan dan de Commissie op het gebied van vereenvoudiging. Minder bureaucratie en minder lasten, vooral voor het midden- en kleinbedrijf (mkb). Zo versterken we de Europese economie,” zegt Warborn.
Het ontwerpvoorstel van de hoofdonderhandelaar omvat, naast andere suggesties, het stroomlijnen en verhogen van de drempels tot €450 miljoen omzet en 3.000 werknemers voor de duurzaamheidsrichtlijnen (CSRD, CSDD), en taxonomie, waardoor de trickle-down last voor het MKB aanzienlijk wordt verminderd. Het ondersteunt een sterk mkb-schild en schrapt de eis voor verplichte klimaattransitieplannen.
“We laten onze waarden niet vallen als het gaat om duurzaamheid. We laten ze werken. Het doel is om de duurzaamheidsagenda van Europa te vereenvoudigen, niet te verzwakken,” voegt Warborn toe.
Door onnodige bureaucratie voor bedrijven te verminderen, maakt de Omnibus middelen vrij voor innovatie, investeringen en groei. MKB’s krijgen ruimte om te ademen wanneer grote bedrijven aan minder eisen moeten voldoen. Europa wint niet door meer te reguleren – we winnen door beter te reguleren.
Reactie Europese Raad
De Europese Raad lijkt te streven naar een compromis. De “Tier-1-only” CSDDD due diligence wordt in de laatste compromistekst volledig geschrapt en er wordt een volledig risicogebaseerde aanpak benadrukt, zij het binnen bepaalde grenzen. De grenzen zijn: (1) Bedrijven mogen “geleidelijk risicogebieden beoordelen” in hun diepgaande beoordeling, beginnend met de ernstigste risico’s en vervolgens geleidelijk overgaand op minder ernstige risico’s, en (2) de initiële reikwijdte hoeft alleen te berusten op informatie “die redelijkerwijs beschikbaar is voor het bedrijf”. Interessant is dat beide punten ook voorkomen in het eerste conceptrapport voor amendementen van de EPP-rapporteur (zie 22 en 22a).
Wat betreft de reikwijdte van de CSRD schrijft de Raad: “Duurzaamheidsverslaggeving […] van grote ondernemingen met gemiddeld meer dan 1000 werknemers gedurende het boekjaar is belangrijk om de transitie naar een klimaatneutrale economie te begrijpen.” Dit impliceert dat een potentiële drempel van 3.000 werknemers (zoals voorgesteld door de EPP in het Parlement) niet de steun van de Raad zou krijgen.
De Raad zal zijn onderhandelingspositie waarschijnlijk in juni afronden, aangezien dan het Poolse voorzitterschap afloopt.