Nespresso Nederland ziet in de eerste helft van dit jaar een sterke stijging van het aantal ingeleverde capsules en spreekt daarom de ambitie uit om eind volgend jaar 35% van haar verkochte capsules te recyclen. Nu staat dit percentage gerecyclede capsules in Nederland op 28%. Deze ambitie wordt kenbaar gemaakt tijdens de start van een landelijke campagne om klanten van Nespresso te stimuleren gebruikte capsules in te leveren. Daniel Schneider, Managing Director van Nespresso in Nederland, vindt dat koffiefabrikanten gezamenlijk de ambitie moeten hebben om alle in Nederland verkochte aluminium capsules te recyclen en wil daarom graag in gesprek met andere koffiefabrikanten om hen aan te moedigen gebruik te maken van het recyclesysteem van Nespresso.

Het recyclen van gebruikte capsules is onlosmakelijk verbonden met de bedrijfsvoering van Nespresso. Het bedrijf introduceerde wereldwijd al in 1991 haar eerste capsule-recyclesysteem en sinds 2014 heeft het bedrijf bijna €172 miljoen geïnvesteerd in haar wereldwijde reclycleprogramma. Al vanaf de introductie van het koffiemerk in Nederland is het mogelijk om gebruikte capsules in te leveren voor recycling. Nespresso heeft in Nederland een speciaal ontwikkeld recyclesysteem waarmee 100% van de verkochte capsules verwerkt kan worden. Hierbij wordt de volledige mix aan materialen gescheiden: aluminium wordt gerecycled en opnieuw gebruikt en koffieresten worden omgezet in biobrandstof en compost. Zo gaat niets van de capsule verloren.

Wij hebben het in Nederland voor onze klanten zo eenvoudig mogelijk gemaakt om gebruikte capsules in te leveren voor recycling”, aldus Daniel Schneider, Managing Director van Nespresso in Nederland. ”In Nederland is ieder verkooppunt tevens een inleverpunt voor gebruikte capsules. We hebben in totaal meer dan 7.500 inleverpunten” vervolgt SchneiderGebruikte capsules kunnen worden ingeleverd bij een van de 17 Nespresso Boutiques, bij meer dan 7.500 PostNL- en DHL-afhaalpunten in Nederland door de capsules mee te geven aan de DHL- en PostNL-bezorgers en bij de bezorgers van Picnic. Nespresso heeft in Nederland een recyclingcapaciteit van 100%. In Lichtenvoorde zijn de faciliteiten aanwezig om iedere capsule in Nederland te recyclen.

Aluminium is oneindig recyclebaar en de voordelen van aluminium zijn legio. Zo vereist gerecycled aluminium minder energie om te produceren dan nieuw aluminium en is het dus geschikt voor gebruik in een circulair bedrijfsmodel. Recent introduceerde Nespresso de Master Origin Colombia koffie met de eerste koffiecapsules die zijn gemaakt van 80% gerecycled aluminium. Nespresso streeft ernaar om eind volgend jaar haar volledige assortiment te hebben gemaakt van minimaal 80% gerecycled aluminium.

Nespresso is niet tevreden met het huidige recyclepercentage van 28% en vindt dat dit omhoog moet. “Elke capsule die niet wordt gerecycled is er één te veel, we hebben niet voor niets 100% recyclecapaciteit. Daarom spreken we nu de ambitie uit om dit percentage eind volgend jaar op 35% te hebben, waarbij we niet rusten voordat we dit percentage gehaald hebben”, aldus Daniel Schneider. “Ik realiseer me dat dit een ambitieus streven is, maar in een tijd waarin duurzaamheid alle aandacht heeft vind ik dat we deze ambitie samen met onze klanten moeten gaan realiseren. We investeren jaarlijks meer dan €1,5 miljoen in ons lokale recycleproces. Onze strategie bestaat uit de combinatie van informeren en het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken gebruikte capsules in te leveren. Zolang klein aluminium afval niet mee kan in de reguliere afvalstromen zijn we afhankelijk van de medewerking van onze klanten”.

Daniel Schneider vindt het recyclen van gebruikte aluminium capsules niet alleen de verantwoordelijkheid van Nespresso. “Steeds meer koffiefabrikanten ervaren de voordelen van aluminium voor het behoud van de aroma’s en de kwaliteit van de koffie. Het zou daarom mooi zijn als alle aanbieders van aluminium capsules gezamenlijk de ambitie hebben om uiteindelijk alle verkochte capsules te recyclen”. Nespresso wil daarom graag in gesprek met verschillende koffiefabrikanten om hen aan te moedigen gebruik te gaan maken van het recyclesysteem van Nespresso. De recyclefabriek in Lichtenvoorde heeft een ruime capaciteit en is in staat om ook andere aluminium koffiecapsules te recyclen.

Nespresso start deze week een landelijke campagne op televisie, outdoor, social kanalen en in de Boutiques om haar klanten wederom te attenderen op de mogelijkheden en het belang van het inleveren van gebruikte capsules. ”Ik vraag onze klanten om zich bij onze ambitie aan te sluiten en gebruikte capsules bij ons in te leveren. Laten we samen de ambitie van 35% waarmaken”, zegt Schneider. Ook volgend jaar zal Nespresso haar klanten blijven oproepen de gebruikte capsules in te leveren.

Het gerecyclede aluminium wordt gebruikt om in samenwerking met andere partijen tot nieuwe producten te komen. Zo werkt Nespresso samen met diverse bedrijven uit de automobielindustrie, maar ook met Caran d’Ache, Victorinox en recent Vélosophy. Deze merken produceren iconische ‘tweedehands’ objecten. Hiermee tonen zij het recyclevermogen van aluminium aan.