GfK: PLUS ‘Meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt’

PLUS is voor het 4de jaar op rij uitgeroepen tot ‘Meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt’ en haalt op basis van klantenwaardering de hoogste gemiddelde score van 7.53. Dit blijkt uit het GfK MVO Rapport 2018. In dit rapport worden supermarkten op 9 aspecten beoordeeld. PLUS wordt op alle aspecten bovengemiddeld beoordeeld maar krijgt de hoogste waardering van alle supermarkten op de aspecten, ‘eerlijke handel’ en ‘beperking voedselverspilling’. Vandaag heeft de PLUS de award in ontvangst mogen nemen.

De meest maatschappelijk verantwoorde supermarkt is een erkenning van de consument. Zestien supermarktformules zijn door hun eigen klanten beoordeeld op negen verschillende MVO thema’s :’klanten en maatschappij’, ‘gezondheid’, ‘duurzame handel’, ‘klimaat’, ‘lokale betrokkenheid’, ‘fairtrade’, ‘voedselverspilling’, ‘dierenwelzijn’ en ‘medewerkers’.

Jan Linders en Emté delen samen de tweede plek met een gemiddelde score van 7.50.

Over alle supermarkten heen wordt de hoogste score (7.94) gemeten over het aspect ‘op het gemak voelen in winkel’ en scoort ‘betrokkenheid met dierenwelzijn het laagste (6.76).

Het onderzoek

In het GfK MVO Rapport 2018 hebben bijna 5.000 klanten hun waardering voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid van hun supermarkt gegeven, ná het bezoek aan de betreffende supermarkt. Formules met meer dan 50 klantwaarderingen zijn opgenomen in de ranking.
Klanten hebben 9 verschillende MVO thema’s beoordeeld met een rapportcijfer (’klanten en maatschappij’, ‘gezondheid’, ‘duurzame handel’, ‘klimaat’, ‘lokale betrokkenheid’, ‘fairtrade’, ‘voedselverspilling’, ‘dierenwelzijn’ en ‘medewerkers’). Het onderzoek is uitgevoerd in week 7 van 2018.

De volledige uitslag van het GfK MVO Rapport 2018, de details per formule en verdere resultaten van het onderzoek staan in Foodmagazine dat 30 maart a.s. verschijnt.

Vandaag is ook het MVO Jaarverslag 2017 van PLUS gepubliceerd. Zie hier.

Share Button