Veertien teams van alle Nederlandse universiteiten werkten afgelopen maanden samen met toonaangevende organisaties (o.a. ING, T-Mobile, Centerparcs, Vitens en Wavin) aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Tijdens de finale van deze editie van de Universiteitsstrijd afgelopen vrijdag op 21 juni in het SDG-house in Amsterdam, presenteerden alle veertien teams de innovatieve oplossingen voor de professionele jury en werden de winnaars verkozen.

Hoofdprijs

De grote winnaar was het team van Universiteit Maastricht met partner SABIC, een groot petrochemische bedrijf met het Europese hoofdkantoor in Sittard. Zij werkten samen aan de uitdaging van SABIC om een gedragsverandering bij mensen teweeg te brengen die kan leiden tot maximale beschikbaarheid van plastic afval en zodoende kan bijdragen aan een circulaire economie voor plastic. Hiervoor bedachten zij de zogeheten ‘Treasure Bin”.

Publieksprijs

Het publiek koos als winnaar TU Eindhoven met partner Renewi (Afvalverwerker en recyclebedrijf). De studenten van de technische universiteit bedachten het consultancy platform ‘Reviewi’. Het platform “Reviewi” creëert bewustzijn voor klanten en bedrijven om verantwoord consumeren en produceren in samenwerking met Renewi.

De hoofdprijs werd uitgereikt door jurylid Hugo von Meijenfeldt, Nederlandse SDG-Coördinator van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

 

 

Jury

De jury was als volgt samengesteld:

  • Hugo von Meijenfeldt, Dutch SDG-Coördinator (Ministry of Foreign Affairs)
  • Eric Mantelaers, Audit partner & Head of Practical Development Department (RSM), Researcher and Professional Speaker
  • Marike Bonhof, CFO bij Vitens
  • Marlous van der Veen, Senior Advisor CSR bij Enexis
  • Tatiana Glad, Director & Founder Impact Hub Amsterdam
  • Folkert van der Molen, Marketing Manager / SDG-enthusiast bij Sustainalize

 

 

 

 

 

Missie

De missie van de “SDG-Challenge” is om (internationale) studenten en het bedrijfsleven te inspireren en te mobiliseren om samen te werken aan de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Deze doelen zijn gesteld om klimaatverandering tegen te gaan en de ongelijkheden in de wereld te verkleinen.

De SDG-Challenge is een concept van jongeren marketingbureau Soapbox en werkt hierbij samen met Impact Hub Amsterdam. Samen ontwikkelden zij de zogenoemde “SDG-pressure-cooker”. Een werkwijze waarin de teams in één dag actief ideeën ontwikkelen om tot een oplossing van de SDG-Challenge van de business partner te komen.

De aftermovie: