Dit jaar reikt Sustainable Brand Index ™ voor de tweede maal de juryprijs uit in Nederland in de ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing. Deze vakprijs is een eerbetoon aan een uitzonderlijk duurzaam initiatief op de Nederlandse markt. Iedereen kon een onderneming, een campagne, een lancering of een specifiek product nomineren. Een onafhankelijke jury heeft vervolgens beoordeeld welke van de initiatieven het beste voldoet aan de criteria die aan de prijs ten grondslag liggen. Inmiddels heeft de jury alle 41 ingezonden initiatieven beoordeeld en een selectie gemaakt van 6 finalisten. Deze finalisten mogen de jury in de grote finale overtuigen van de kracht van hun initiatief:
– Reflower
– Bring Back Friday- IKEA
– Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen- Auping
– Duurzaam Wonen (Dit is de tijd van doen)- ASR
– Het Helpende Bord- HAK
– Pieter Pot

Over de vakprijs SBI Initiatief van het Jaar

In 2014 is de vakprijs geïntroduceerd in Zweden door SB Insight, het bedrijf achter Europa’s grootste merkenonderzoek gericht op duurzaamheid, Sustainable Brand Index. Jaarlijks wordt de prijs uitgereikt tijdens de uitreiking van de awards in Stockholm, waar het onderzoek achter de Sustainable Brand Index, haar roots kent. Vorig jaar is de prijs ook geïntroduceerd in Noorwegen en Nederland.

Doel van de SBI Initiatief van het Jaar- vakprijs

De prijs is bedoeld om duurzaamheidswerk en communicatie aan te moedigen en zichtbaar te maken, die een verschil maken voor mens, maatschappij of het milieu in Nederland. Nominaties zijn beoordeeld door de jury op basis van een reeks criteria. De criteria voor 2021 zijn:
1. INNOVATIE – test het initiatief iets nieuws en/of daagt het bestaande normen binnen de branche waarin het opereert uit?
2. ENGAGEMENT – creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en/of stimuleert het een duurzamer gedrag?
3. IMPACT – heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?
4. CREATIVITEIT – onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering, bijv. ontwerp, branding of communicatie?

Jury

De jury bestaat uit experts binnen de branche die dagelijks met duurzaamheid, branding en/of communicatie bezig zijn.

De jury van de SBI Initiatief van het Jaar 2021 bestaat uit:

– Leontine Gast – CEO The Terrace
– Maurits Groen – Co-founder WakaWaka & Kipster
– Roderick Mirande – Redacteur Adformatie
– Sander Veenendaal – Founder Heldergroen
– Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone
– Annemarije Tillema – Country Director SBI NL

De Winnaar van de vakprijs SBI Initiatief van het Jaar 2021 wordt bekendgemaakt tijdens de online launch van Sustainable Brand Index 2021 op 25 maart aanstaande tussen 15u en 16u. Je kunt je hier aanmelden voor de online bekendmaking.