Dat zegt communicatiemanager Paula van de Kamp van Fair Trade Original in een reactie op een artikel in het Algemeen Dagblad, waaruit enkele passages op deze site hebben gestaan.

Reorganisatie
De stichting Fair Trade Original moet ingrijpend reorganiseren om het hoofd boven water te houden. Van de tachtig arbeidsplaatsen bij Fair Trade Original verdwijnt ongeveer de helft. De stichting importeert levensmiddelen en handnijverheidsproducten uit ontwikkelingslanden en betaalt de producenten daarvoor een goede prijs.

Supermarkt
De artikelen worden onder meer verkocht in de supermarkt, wereldwinkels en Fair Trade Shops. ‘Het kostenniveau van onze organisatie is te hoog in vergelijking met onze omzet in met name non-food en out of home. De introductie in de supermarkt verloopt voorspoedig.’

Groeikansen
Producten van Fair Trade Original liggen sinds anderhalf jaar in de supermarkt. Albert Heijn, Super de Boer en Jumbo hebben de artikelen inmiddels op grote schaal opgenomen, stelt Van de Kamp. Bij C1000, Edah, Dekamarkt, Coop, Vomar, Ekoplaza en Deen lopen momenteel pilotprojecten met de Fair Trade producten. ‘Wij zien de supermarkt als een groeitak, waar we de komende jaren sterke kansen zien om te slagen met onze productlijn.’

Nieuwe producten
Eind 2005 introduceerde Fair Trade Original vijftien producten bij Albert Heijn. ‘Inmiddels liggen tientallen artikelen als La Pandan-rijst, hagelslag, vruchtensappen, kruidenmolens en sinds kort ook Zuid-Afrikaanse kooksauzen op de schappen in de supermarkt. Bovendien werken we nog aan de introductie van nieuwe producten’, aldus Van de Kamp tegenover Distrifood.nl.