Ervaringen met transparantie over Natuurlijk en Sociaal Kapitaal gepubliceerd

22 Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen twee jaar geëxperimenteerd met het transparant maken van de invloed van hun product of dienst op mens en natuur, van grondstof tot eindproduct. Zo heeft ABN AMRO de sociale en milieukosten en baten van cacaofinanciering in kaart gebracht en deed DSM dit voor de productie van OatWell, een innovatief haver product.

Het eindrapport van de ‘Green Deal Samenwerken aan Transparantie van Natuurlijk en Sociaal Kapitaal’ is vandaag aangeboden aan de vereniging van Commissarissen en Directeuren (NCD), tijdens de 18de Europese Corporate Governance Conferentie. In het rapport staan inspirerende voorbeelden waarmee ook andere bedrijven aan de slag kunnen.

In Santpoort-Noord kwamen vandaag honderden directeuren en commissarissen van Europese bedrijven bijeen op de conferentie over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het eerste exemplaar van het rapport ‘Het loont om transparant te zijn’ werd hier aan bezoekers van de conferentie aangeboden door Willem Lageweg, vertrekkend directeur van MVO Nederland. Het rapport laat zien waarom en hoe bedrijven en organisaties de afgelopen jaren bezig zijn geweest met het inzichtelijk maken van hun impact op en afhankelijkheid van natuurlijk en sociaal kapitaal. Zo rapporteerde BAM, over de milieukosten van verschillende soorten asfalt, maakte Thermaflex de groene impact van leiding- en isolatieoplossingen transparant en ontwikkelde AkzoNobel een vierdimensionale winst- en verliesrekening.

Het uitbrengen van het rapport vormt de afronding van de Green Deal ‘Samenwerken aan Transparantie van Natuurlijk en Sociaal Kapitaal’, die in 2014 is getekend. De Green Deal was een initiatief van MVO Nederland, IUCN NL, True Price en het Ministerie van Economische Zaken.

GELEERDE LESSEN

De belangrijkste geleerde lessen van de Green Deal zijn: het loont om voorop te lopen bij transparantie, omdat het zorgt voor betere besluitvorming en rapportage. De samenwerking heeft de deelnemers inzicht gegeven in de beschikbare meetmethodes en tools. En bedrijven hebben nu een beter beeld van de risico’s en kansen. Alle voorbeelden van de Green Deal staan in een Nederlands- en Engelstalig rapport dat gedownload kan worden op de websites van de Green Deal partners.

Hoe nu verder? Nu de Green Deal succesvol is beëindigd, zullen MVO Nederland, IUCN NL, True Price en het ministerie van Economische Zaken bedrijven en instellingen blijven ondersteunen om natuurlijk en sociaal kapitaal een plek te geven in hun besluitvorming.

Download hier het rapport.

Share Button