Als het lastig als je aan de slag wilt met een duurzaam mobiliteitsbeleid? Omdat je kunt inzetten op meer fietsen, meer thuiswerken, meer elektrische auto’s in de vloot. Of alles tegelijk, maar dat je het dan goed op elkaar moet afstemmen? Op een poll op LinkedIn begin dit jaar, met de vraag: ‘Hoe duidelijk zijn voor jou de opties die jullie hebben voor duurzame mobiliteit?’, was 50% van de reacties niet positief: ofwel het is wel duidelijk welke opties er zijn, maar het is moeilijk kiezen, ofwel, het is allemaal één grote brij. De andere helft van de mensen was dus positief gestemd, maar is ook dagelijks met dit onderwerp bezig en dat is natuurlijk voor veel mensen geen optie. Terwijl ze wel aanlopen tegen duurzame mobiliteit bij het doen van het werk.

Een echt duurzaam mobiliteitsbeleid bestaat uit een aantal ingrediënten:

  • Het begin met het zo efficiënt mogelijk inrichten van alle reisbewegingen, de niet gereisde kilometer is immers de meest duurzame kilometer. Een goede thuiswerkvergoeding en goede middelen zijn dus onontbeerlijk.
  • Moeten mensen dan toch reizen en is het niet te ver, dan wil je lopen en fietsen stimuleren. Die mensen verstrek je dus, ongeacht het aantal kilometers minimaal 19 cent per kilometer.
  • Waarbij je het aanvult met een goede fietsregeling voor mensen die nog een fiets moeten aanschaffen.
  • Soms is het te ver weg om te fietsen, dus ook het openbaar vervoer moet aantrekkelijk vergoed worden. Idealiter volledig, op basis van eerste klasse en zie dan de reistijd als werktijd. Vergeet ook niet dat mensen van en naar een treinstation moeten kunnen komen, dus denk aan een abonnement op de fietsenstalling of op bijvoorbeeld deelvervoer.
  • Dan kan het natuurlijk zo zijn dat het openbaar vervoer niet doelmatig is en komt een auto om de hoek kijken. Daarvoor ligt natuurlijk voor de hand: elektrisch rijden op groene stroom aantrekkelijk maken (bijvoorbeeld financieel of met voordeeltjes) en rijden op fossiele brandstoffen zo onaantrekkelijk mogelijk.

En of je dit dan allemaal los regelt of bijvoorbeeld op basis van een mobiliteitsbudget, is afhankelijk van de complexiteit van de organisatie en de huidige regelingen.

Om bedrijven hiermee te helpen, is sinds kort een scan beschikbaar. De scan geeft bedrijven uitsluitsel en overzicht. Omdat er zoveel mogelijk is, zien bedrijven door de bomen het bos niet meer. Het enige dat bedrijven vaak nodig hebben, is een duwtje in de goede richting. Gewoon even zeker weten dat waar ze op inzetten, het goede is. Dat kan nu door het doen van de scan. Dus niet meer blijven aanmodderen, want dat kost veel tijd.

De scan is beschikbaar via: zero-e.nl/doe-de-co2-afslankscan/.