Het D-woord. We kunnen er niet meer omheen. Duurzaamheid komt steeds weer terug in allerlei maatschappelijke discussies. Met de overheid in veel gevallen als scherprechter. Kijk alleen al naar de stikstofcrisis en PFAS-problematiek die de media beheersen.

Als fashionbranche is ons die overheidsbemoeienis gelukkig bespaard gebleven. We hebben zelf het heft in handen genomen. Drie jaar geleden zijn we al gestart met het textielconvenant en andere initiatieven om de productieketen eerlijker en duurzamer te maken. Maar onderhand duikt ook steeds vaker de vraag op welke stappen individuele retailers kunnen zetten. Wat kan jij doen om de kledingindustrie duurzamer te maken?

Branche in beweging

In het trendrapport Retail richting 2030 en het verdiepende onderzoek is al te lezen hoe belangrijk consumenten dit thema momenteel vinden. Daarin staan alle ins and outs over de bewegingen in consumentengedrag op het gebied van duurzaamheid. Er zijn al diverse businessmodellen ontstaan die hierop inspelen, van kledinglease en -abonnementservices tot shops met refurbished en tweedehands artikelen. De in het rapport benoemde bewegingen geven een goed beeld van waar retailers en consumenten mee te maken krijgen. En daar zul je op moeten anticiperen. Als curator van jouw winkel bepaal jij uiteindelijk wat er in de vakken hangt en op de schappen ligt. Afhankelijk van jouw businessmodel zal jouw verkoopteam daar de juiste informatie bij moeten hebben.

Het naadje van de kous

Verduurzamen van je assortiment betekent namelijk ook het complete verhaal kunnen overbrengen aan je klanten. Die willen steeds meer transparantie en steeds vaker het naadje van de kous weten. Hoe je dit het beste aanpakt, is echt geen hogere wiskunde. Het is puur een kwestie van stappen maken. Alles begint met de motivatie en de ambitie om duurzamer te willen retailen. Ben je zover om de eerste stap te zetten? Dan helpen wij jou graag verder op weg met onze Inkoopwijzer. Die geeft je uitgebreid advies en neemt je in zes stappen mee naar een duurzamer businessmodel.

Lees ‘m eens door en ga wijzer op inkoop. Of maak een afspraak met mij als meer wilt weten, want geen antwoord hebben is geen optie.

Edwin Belt, branchespecialist mode bij INretail