Vodafone Business opent deze week samen met drie ondernemers de deuren van de Shared Shop op de Utrechtsestraat in Amsterdam. Mannenmodemerk Studio Subtl en Fairchain koffiemerk Moyee Coffee zetten voor het eerst hun duurzame gedachte voort in fysieke retail.

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat online winkels afgelopen september minder omzetten dan vorig jaar (CBS, 2023). Een beeld dat online ondernemers niet graag zien, wanneer zij dag in dag uit door middel van efficiënt werken en optimalisatie omzet voor hun bedrijf proberen te realiseren. Daarbij zijn de benodigde IT-werkzaamheden om de boel draaiende te houden vaak een ’moetje’, in plaats van een middel om mee te experimenteren, wat de gewenste groei voor hun shop kan opleveren. In samenwerking met de online winkels laat Vodafone Business zien welke mogelijkheden AR-technologie nu biedt. De Shared Shop speelt daarmee in op de behoefte aan blended winkelervaringen: een winkelervaring die zowel virtueel als fysiek is.

Technologische winkelervaring

De Shared Shop biedt online ondernemers Studio Subtl (duurzaam modemerk), Moyee Coffee (koffiemerk) en Yummygums (vitaminemerk) de kans om, met behulp van AR-technologie, een eigen fysieke winkel te realiseren.

Jorn van het Hof, eigenaar van Studio Subtl: ‘Wij geloven heel erg in de combinatie van online en fysiek. Het is de beste manier om het merk te positioneren en de merkbekendheid te vergroten. Zodoende kunnen consumenten de producten en het merk ervaren en geeft het ons de mogelijkheid om ons verhaal te vertellen.

Onze droom is om zowel nationaal als internationaal een aantal unieke stores met een ultieme brand experience te openen, waarmee we de vastgeroeste patronen van de mode-industrie willen doorbreken.’

Frank van Driel, Co-owner en CMO Yummygums: ‘ De Shared Shop is een interessante variant op klassieke retail, waarbij gebruik wordt gemaakt van de nieuwste trends – in dit geval in technologie – wat heel goed aansluit op Yummygums. Wij proberen met ons merk een stukje verbazing en vernieuwing te brengen, en dat zien consumenten hier goed terug.’

Shared Shop

De Shared Shop vind je tot en met 3 december in de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam. Bezoekers van de Shared Shop scannen een vloersticker in het winkelpand waardoor ze toegang krijgen tot een virtuele laag van de drie verschillende webshops. Op de aanwezige iPads kan men rondkijken in het assortiment van deze online winkels, de verhalen achter de verschillende producten leren kennen en overgaan tot aankoop. Zo laat Studio Subtl in de Shared Shop zien dat het modemerk alleen de duurzaamst geproduceerde stoffen koopt en gebruikt, en uitsluitend in Europa produceert om de impact op het milieu zo klein mogelijk te houden. Moyee Coffee vertelt consumenten middels de AR-technologie het verhaal achter de kwalitatief goede, verantwoorde en duurzaam geproduceerde koffie. Yummygums laat bezoekers zien hoe makkelijk het is om een gezonde routine aan te leren en wat de positieve effecten hiervan zijn.