Duurzaamheid Telecom niet om over naar huis te mailen volgens Rank a Brand

Rank a Brand heeft de criteria en de ranking voor de Telecom sector geactualiseerd. Het klimaatveranderingsbeleid heeft het meest bijgedragen aan het verschil in rankings. Merken van KPN Group (KPN, Ortel, XS4ALL, Telfort en Simyo) spannen de kroon, want al in 2015 bereikten ze klimaatneutraliteit. Andere merken, zoals Vodafone, Deutsche Telekom en Ziggo hebben over het algemeen wel een klimaatbeleid, maar hebben hun CO2-uitstoot niet verminderd, noch voldoende aangetoond dat ze echt duurzame energie gebruiken.

Bij de overgang naar de circulaire economie zijn KPN-merken ook koplopers, omdat ze op schema liggen om in principe volledig circulair te worden in 2025. Echter zouden alle merken het percentage afval dat ze recyclen aanzienlijk moeten verhogen, en geen enkele rapporteert welk percentage van hun grondstoffen gerecycled wordt, ondanks dat het Global Reporting Initiative dit nadrukkelijk aanbeveelt.

Je zou denken dat voor services zoals mobiele telefonie, digitale tv en internet abonnementen, aangezien ze toch digitaal zijn, duurzaamheid niet echt een prioriteit is. Maar dat is het wel. Verwacht wordt dat de telecomsector tegen 2025 maar liefst 10% van de wereldwijde energie verbruikt, dus is klimaatverandering wel degelijk een kernpunt. Bovendien gebruiken telecombedrijven ook veel hightech elektronica en duizenden kilometers aan kabels en draden. Als die niet op de juiste manier worden gerecycled, dragen ze bij aan een groeiend ecologisch en gezondheidsprobleem van elektronisch afval. En dan is er nog de aanschaf van dergelijke elektronica, waar kinderarbeid, dwangarbeid en conflictmineralen nog steeds een aanzienlijk risico vormen.

De geüpdatete rankings en rankingscriteria van Rank a Brand weerspiegelen deze nadruk op klimaatneutraliteit, de circulaire economie en verbeterde arbeidsomstandigheden. En, zoals vorig jaar, werd  Rank a Brand in onze rankings geadviseerd en bijgestaan door Global Business & Sustainability masterstudenten van de Rotterdam School of Management.

Bij de overgang naar de circulaire economie zijn KPN-merken ook koplopers, omdat ze op schema liggen om in principe volledig circulair te worden in 2025. Echter zouden alle merken het percentage afval dat ze recyclen aanzienlijk moeten verhogen, en geen enkele rapporteert welk percentage van hun grondstoffen gerecycled wordt, ondanks dat het Global Reporting Initiative dit nadrukkelijk aanbeveelt.

Geen van de Telecommerken scoort hoog op het arbeidsbeleid. Vodafone en dochteronderneming hollandsnieuwe zijn de enige merken die goede vooruitgang laten zien bij het implementeren van een eerlijke gedragscode voor de leveranciers. Geen van de hier beoordeelde merken kan echter volledig garanderen dat, ondanks hun inspanningen, ten minste één conflictmineraal conflictvrij wordt gedolven. Evenmin hebben we een merk gevonden dat zo transparant was, dat het een lijst van zijn directe leveranciers kon verstrekken.

Share Button
FavoriteLoadingBewaar als favoriet