Rabobank verwacht dat telers daadwerkelijk stappen maken op het terrein van verduurzaming. Bij financieringsaanvragen in de sierteelt kijkt de bank of klanten al keurmerken voeren die voldoen aan de FSI-richtlijnen of dit op korte termijn kunnen bereiken.

Rabobank is al sinds enkele jaren aangesloten bij het Floriculture Sustainable Initiative om een wereldwijde verduurzaming van de sierteelt te bereiken. Daarbij is het doel dat in het jaar 2020 meer dan 90% van alle verhandelde bloemen en planten voldoen aan één van de keurmerken in de FSI-lijst. Inmiddels zijn meer dan vijftig partijen uit de keten lid van FSI. Denk bijvoorbeeld aan retailpartijen (supermarkten, bouwmarkten), bloemenhandelaren, producentenorganisaties (o.a. Royal FloraHolland), LTO, veredelaars, grote internationale telers en aanverwante partijen.

“We verwachten van telers daadwerkelijke stappen op het terrein van verduurzaming.”

Hoewel er goede vorderingen zijn gemaakt en in 2017 al 50% van de bloemen, 58% van de planten) voldeed aan FSI-richtlijnen, is het nog een uitdaging om over drie jaar 90% te bereiken. Daarom kijkt Rabobank bij financieringsaanvragen in de sierteelt of klanten al keurmerken voeren die voldoen aan de FSI-richtlijnen en anders dit op korte termijn kunnen bereiken. We verwachten van onze klanten dat ze in staat zijn om de benodigde verduurzaming te bereiken. Transparant zijn door middel van certificering is daar een onlosmakelijk onderdeel van. Dat zegt de Rabobank in de Tuinbouwupdate van april 2019.

Verpakkingen: plastic soep zet sector aan tot actie

Steeds vaker komt de manier waarop groenten, fruit, bloemen en planten worden vervoerd en verpakt aan bod in de gesprekken over duurzaamheid. En hoewel buitenstaanders zoals het platform Follow The Money de discussie aanzwengelen door de pers te zoeken, is het goed om te zien dat allerlei bedrijven dit thema zelf proactief oppakken. Zomaar een paar voorbeelden uit het nieuws van afgelopen maanden:

  • 100% composteerbare verpakking voor snijbloemenvoedsel van Vaselife;
  • Koen Pack introduceert 100% composteerbare hoes;
  • Greenco’s Tommies voortaan in 100% rPET Beker;
  • Van den Bos en Beekenkamp testen afbreekbaar plastic;
  • Artisan kiest bewust voor papieren hoezen ;
  • Groene verpakking voor nieuwe groene lijn van SV.CO.

Dit valt ook op bij de diverse beurzen die afgelopen maand werden gehouden. Zowel in de sierteelt bij de IPM in Essen als bij de groente- en fruitteelt op de Fruit Logistica in Berlijn is de aandacht voor verpakkingen sterk verhoogd. Het is een onderscheidende propositie als je verpakking goed hebt geregeld. Toch is het nog niet eenvoudig om een duurzame verpakking te vinden met goede fysieke eigenschappen waarmee de marktpositie daadwerkelijk verbetert.