Het Akzo Nobel Community Program is bedoeld om medewerkers aan te moedigen een actieve bijdrage te leveren aan de maatschappij, door geld beschikbaar te stellen dat gebruikt kan worden om goedgekeurde locale doelen te steunen. Tot nu toe hebben meer dan 150 projecten op alle vijf de continenten geprofiteerd van de financiële en praktische ondersteuning die geboden wordt.

Het programma werd in juni 2005 gelanceerd met een budget van EUR 5 mln (waarvan EUR 1,5 mln bestemd was voor een speciaal samenwerkingsverband met het Rode Kruis) en geeft gedurende maximaal 3 jaar goedgekeurde projecten een financiële bijdrage. Inmiddels is al een grote verscheidenheid aan goede doelen ondersteund, waaronder het opzetten van een apotheek in een achterstandswijk in Sao Paolo, Brazilië, de vaccinatie van meer dan 1.000 werkpaarden in Roemenië, en de opvang van meer dan 100 geestelijk en lichamelijk gehandicapte weeskinderen in China.

“Het Community Program heeft een uitstekend eerste jaar achter de rug. Het is het tastbare bewijs dat we het serieus nemen met het aanvaarden van maatschappelijke verantwoordelijkheid als een van onze kernwaarden,” zei Hans Wijers, CEO van Akzo Nobel. Hij zette onlangs de eerste spade in de grond voor een sportcomplex bij de Universiteit van Kocaeli, Turkije, dat wordt gebouwd met steun van het wereldwijde programma, nadat medewerkers van Akzo Nobels Marshall Boya coatings-locatie het project hadden voorgedragen.

“De vaardigheden, kennis en betrokkenheid van onze medewerkers zijn van essentieel belang voor het blijvend succes van het Community Program. De medewerkers hebben er met veel enthousiasme aan meegedaan,” voegde Wijers eraan toe.

Sinds de start vorig jaar is de EUR 1,5 mln die werd gedoneerd aan het samenwerkingsverband met het Rode Kruis, verdeeld over projecten in Indonesië en China. EUR 800.000 wordt in Indonesië besteed aan het verbeteren van de gezondheid en de leefomstandigheden van arme gezinnen, daklozen en straatkinderen, en aan de opleiding van een groot aantal volksvertegenwoordigers. De overige EUR 700.000 ging naar een voorlichtingscampagne over AIDS/HIV-preventie onder Chinese arbeiders, afkomstig van het platteland, en studenten.

In 2006 is voor het wereldwijde programma opnieuw EUR 5 mln beschikbaar gesteld aan Akzo Nobel-medewerkers. Ze kunnen uit dat budget een bijdrage vragen om het verschil te helpen maken in hun eigen woon- en werkomgeving.