DS Smith, de voorloper in duurzame oplossingen op basis van papiervezels, heeft in samenwerking met Versuni, het thuisplatform voor enkele van ’s werelds meest gerespecteerde merken in huishoudelijke apparaten, een samenwerking aangekondigd. Samen zullen ze 100% gerecyclede en recyclebare verpakkingen introduceren voor het uitgebreide assortiment huishoudelijke apparaten van Philips.

De nieuwe verpakkingen zijn gemaakt van 100% gerecycled papier en zo ontworpen dat ze zorgen voor duurzamer transport. Deze duurzame verpakking zal worden uitgebreid naar het wereldwijde productportfolio van Versuni’s Phillips huishoudelijke apparaten en zal aanvankelijk worden toegepast op de best presterende producten van Phillip’s, waaronder de Airfryer, Espressomachine met Latte Go, Stoomstrijkijzer 3000-serie, Luchtreiniger en Draadloze Stofzuiger 800-serie. Versuni zal dit vervolgens uitbreiden naar zijn volledige Phillips-portfolio wereldwijd.

Verder werkt DS Smith ook samen met Versuni om de eenmalige beschermingsbuffers (EDF) van plastic in de verpakking te vervangen door duurzame verpakkingen op basis van papiervezels. Dit is een stap voorwaarts in het nakomen van Versuni’s toezegging om binnen de komende vier jaar 100% plasticvrije verpakkingen te leveren.

Aanvullende duurzame maatregelen die worden geïntroduceerd, omvatten het verminderen van het bedrukte oppervlak aan de buitenkant van de verpakkingsdoos, wat resulteert in een vermindering van 65% inktgebruik. Door te focussen op ruimte-optimalisatie en het minimaliseren van lege ruimtes in elke productverpakking, worden de afmetingen van de duurzame verpakking ook verkleind. Traditionele papieren instructiegidsen in de doos worden ook vervangen door scanbare QR-codes die op de productverpakking zijn afgedrukt. Veiligheidsinstructies, garantie-informatie en vereenvoudigde opstartgidsen blijven beschikbaar in de doos.

DS Smith heeft zijn unieke Circular Design Metrics toegepast in het ontwerp van de nieuwe verpakking van Versuni. Deze aanpak bevordert duurzame prestaties door middel van verpakkingsontwerp door afval en vervuiling te verminderen en producten en materialen langer in gebruik te houden. De Circular Design Metrics van DS Smith helpen producten te beschermen, zorgen ervoor dat toeleveringscycli efficiënter zijn, verbeteren de milieuprestaties en zorgen voor een verbeterde klanttevredenheid.

Wouter van Tol, Hoofd Duurzaamheid, DS Smith: “Ons doel als bedrijf is ‘Redefining Packaging for a Changing World’, en dit kunnen we alleen doen in samenwerking. Het is dan ook bijzonder bemoedigend om te zien dat een bedrijf als Versuni proactief met ons samenwerkt aan een meer circulaire economie. We zijn er trots op hen hierbij te helpen. We hebben samengewerkt met Versuni op alle niveaus van het ontwerp- en productieproces om plastic te vervangen en duurzame supply chain-processen te optimaliseren. Onze baanbrekende Circular Design Metrics-tool, ontwikkeld in samenwerking met de Ellen MacArthur Foundation, was een essentiële drijvende kracht achter de innovatieve oplossingen die we samen hebben bereikt.”

Als onderdeel van de Now & Next Sustainability Strategy van DS Smith worden er ambitieuze doelen gesteld om de overgang naar een koolstofarme, circulaire economie te versnellen. Sinds de oprichting in 2019 hebben de Circular Design Metrics van DS Smith duizenden ontwerpprojecten ondersteund, waarbij maandelijks zo’n 3.000 circulair gereed zijnde projecten aan klanten worden aangeboden.