De Nederlandse stichting True Price heeft op 24 juni een uniek platform gelanceerd om de ecologische en sociale prijs van producten te berekenen. Dit biedt bedrijven, consumenten, maatschappelijke organisaties, kenniscentra en overheid op termijn de kans om te zien wat het kost om duurzame producten te maken. Een eerste inkijkje in de bijbehorende rekenmethode is op 24 juni geboden in Amsterdam, in het bijzijn van onder meer Alexander Rinnooy Kan, Herman Wijffels, Ruud Lubbers en Jan-Peter Balkenende.

True Price is een sociale onderneming die organisaties een platform biedt om ‘echte prijzen’ in kaart te brengen. Daarbij zijn sociale- en ecologische kosten opgeteld. “Het is belangrijk de kwetsbaarheden in een wereld die we aan het opsouperen zijn, tijdig in zicht te krijgen”, aldus Herman Wijffels tijdens de lancering gisteren. “In het verlengde daarvan ligt de mogelijkheid om beter geïnformeerd keuzes te maken. Echte prijzen zullen mensen helpen om vanuit een ander perspectief te kijken naar de manier waarop we leven.” In de discussie voegde Alexander Rinnooy Kan daaraan toe: “Het is mijn stellige overtuiging dat dit een essentieel ingrediënt is om een duurzame economie te bouwen. Één die niet geregeerd hoeft te worden als Noord- Korea, maar gestuurd wordt door de beslissingen van rationele
consumenten.”

’Echte prijs’ van bedrijf en product

Bij het True Price-platform is een tiental organisaties aangesloten, waaronder AkzoNobel, DSM, Oxfam Novib en vakbeweging CNV, die zich samen richten op het waarderen van sociaal en ecologisch kapitaal. De rekenmethode van True Price kan zowel worden gebruikt om kosten uit te drukken op het niveau van een geheel bedrijf, als op het niveau van een individueel product. Aan de ‘groene’ kant gaat dat over kosten als waterverbruik en CO2-uitstoot. Voorbeelden van sociale kosten zijn een leefbaar loon en goede werkomstandigheden. Adrian de Groot Ruiz, Directeur True Price: “Onze methode drukt deze kosten uit in een prijs en laat zien waar mogelijke oplossingen liggen, om de echte prijs van een product naar beneden te brengen.”

Vervolg

In de komende maanden zullen True Price en partners de methode verder ontwikkelen en testen op een viertal producten. Partnerorganisaties van True Price zijn bedrijven AkzoNobel, DSM, FMO en Rabobank en maatschappelijke organisaties als CNV Internationaal, IDH, NCDO, de Oxfam Novib Grow Campagne, de Teeb-for-Business coalition,Triodos Foundation en Worldconnectors. Bovendien hebben drie ministeries afgelopen zaterdag in een kamerbrief hun steun voor True Price uitgedrukt.