DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachtspecialist van de Deutsche Post DHL Group, heeft een overeenkomst getekend met Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP) voor de aankoop van 33 miljoen liter duurzame vliegtuigbrandstof (SAF). De driejarige samenwerking vertegenwoordigt een van de belangrijkste SAF-aankopen in de vrachtvervoersector.

DHL Global Forwarding is verheugd over deze nieuwe onderneming met AFKLMP, die al lange tijd een betrouwbare partner en al vele jaren een van de leiders is in het GoGreen carriercertificeringsprogramma van de groep. al vele jaren. Het initiatief maakt deel uit van de routekaart voor duurzaamheid van Deutsche Post DHL Group, die die tot doel heeft om tegen 2030 7 miljard euro te besteden aan groene technologieën en om tegen 2050 alle logistiek-gerelateerde emissies tegen 2050 tot nul te herleiden.

“Met onze routekaart voor duurzaamheid hebben we onszelf ambitieuze doelen gesteld op onze weg naar nuluitstoot. Duurzame brandstoffen zijn een fundamenteel onderdeel van onze inspanningen. Daarom hebben we toegezegd om tegen 2030 ten minste 30 procent van de brandstofbehoefte voor lucht- en zeevracht te dekken met duurzame brandstoffen tegen 2030. Ons partnerschap met AFKLMP zal ons helpen dat doel te bereiken. Tegelijkertijd Tegelijkertijd dient het als een ander voorbeeld van het succes van ons ‘book & claim’ systeem, dat ervoor zorgt dat reducties in Scope 3 emissies worden toegeschreven aan onze klanten. We moeten allemaal samenwerken om de overgang naar een koolstofarme – en uiteindelijk koolstofvrije – vervoerssector te versnellen. transportsector. We hebben tenslotte maar één planeet”, zegt Tim Scharwath, CEO DHL Global Forwarding, Vracht.

De samenwerking ondersteunt de inspanningen van DHL om duurzaamheid te ondersteunen en erkent de vitale rol van SAF in het decarboniseren van de luchtvrachtindustrie. De logistiek expert verwacht dat de samenwerking een besparing zal opleveren van 80.000+ ton koolstofdioxide-uitstoot zal besparen door het mengen van SAF met gewone vliegtuigbrandstof in AFKLMP vluchten. Hoe hoger het aandeel SAF, hoe lager de koolstofuitstoot. Op deze manier wordt de werkelijke koolstof reductie bereikt. DHL berekent de voordelen door aan haar klanten en helpt hen zo hun koolstofvoetafdruk te verminderen.

“De teams van Air France KLM Martinair Cargo zijn sterk betrokken bij en voelen zich verantwoordelijk voor het creëren van een duurzame toekomst voor onze sector. Deze overeenkomst is een geweldige kans om onze gezamenlijke inspanningen op het gebied van duurzaamheid te versnellen. Duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) heeft veel potentieel om de CO2 uitstoot te verminderen en we zijn verheugd samen te werken met onze sterke, langetermijnpartner DHL Global Forwarding op deze weg naar groenere logistiek en transport in de komende jaren,” zegt Adriaan den Heijer, EVP Air France KLM Cargo en Managing Director Martinair.

Het partnerschap van DHL met AFKLMP zal op dezelfde manier werken als eerdere samenwerkingen, waarbij klanten kunnen profiteren van het partnerschap via een ‘book and claim’-systeem. Wanneer zij een DHL-dienst afnemen, kunnen zij de duurzame optie selecteren. De bijbehorende Scope 3 emissiereductie wordt dan op hun rekening bijgeschreven. Aangezien het zowel technisch als logistiek bijna onmogelijk is om SAF fysiek te traceren van productie tot vliegtuig, biedt ‘book & claim’ een digitaal boekhoudsysteem om emissiereducties van duurzame brandstoffen te traceren en over te dragen doorheen de waardeketens.

Bedrijven kunnen eigenaar worden van SAF door het te kopen en te verkopen zonder de brandstof fysiek door de toeleveringsketen te volgen. Dit maakt SAF toegankelijk voor bedrijven van elke omvang en locatie.

Duurzaamheidsbelofte van Deutsche Post DHL Group

Als onderdeel van haar routekaart voor duurzaamheid en haar missie 2050, heeft Deutsche Post DHL Group zich ertoe verbonden verbintenis aangegaan om wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen (SBT) vast te stellen voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen en zal het tot 2030 7 miljard euro besteden aan schone activiteiten om de uitstoot terug te dringen tot minder dan 29 miljoen ton.

Een van de belangrijkste ambities is om de leider te worden op het gebied van duurzame luchtvaart. Om dit te bereiken zal Deutsche Post DHL Group de mix van SAF in zijn activiteiten verhogen tot 30+ procent tegen 2030. Het GoGreen evaluatieprogramma van de groep geeft de voorkeur aan luchtvaartmaatschappijen met sterke prestaties. Air France KLM Martinair is een van de belangrijkste luchtvaartmaatschappijen van DHL Global Forwarding en en behoort al vele jaren tot de top drie van GoGreen-carriers.

Air France KLM’s duurzaamheidsbelofte

In oktober 2021 heeft de Air France KLM Groep zich ertoe verbonden haar CO2-emissiereductiedoelstellingen te laten valideren door het Science Based Targets-initiatief (SBTi), zodat haar doelstellingen in overeenstemming zijn met de Overeenkomst van Parijs. Air France-KLM is een van de eerste Europese luchtvaartgroepen die haar decarbonisatietraject laat valideren door SBTi. Deze nieuwe belangrijke stap in de decarbonisatiestrategie van de groep komt bovenop de doelstelling van de groep om tegen 2050 een netto-uitstoot van nul te bereiken.

Het decarboniseringstraject van Air France-KLM omvat: Een ambitieus plan om de luchtvloot van de Groep te vernieuwen met vliegtuigen van de volgende generatie die 20-25 procent minder CO2 uitstoten. Tussen 2019 en 2021 investeert de Groep 2,5 miljard euro in vlootvernieuwing.
Daarnaast maakt het streven naar meer efficiëntie in haar operaties, door de voorkeur te geven aan directere trajecten en het toepassen van procedures die het brandstofverbruik beperken (lichtere vliegtuigen, taxiën met één motor, continue daling) deel uit van de duurzaamheidsinspanningen van AFKLMP. Air France en KLM hebben zich ten doel gesteld om in 2030 koolstofneutraliteit te bereiken voor grondoperaties.

Daarnaast mobiliseert Air France-KLM de hele sector en zet zij zich in voor de ontwikkeling van innovatieve oplossingen voor vliegtuigontwerp en -onderhoud, motoren en synthetische brandstoffen, die geleidelijk zullen leiden tot een koolstofvrije luchtvaart.