De missie van Marcel van Wing van The Flower Farm

Het palmolievrije margarinemerk The Flower Farm verkocht in het eerste jaar al meer dan een miljoen kuipjes met palmolievrije margarine. De man achter het duurzame merk, Marcel van Wing, vertelt over zijn switch van gevierd reclameman naar ondernemer met een missie: tegen verwoesting van tropisch regenwoud. 

The Flower Farm is één van de weinige missiemerken in de markt. Wat is jouw missie? 

,,Mijn missie is dat de industrie aan de vraag naar palmolie kan voldoen zonder dat er regenwoud wordt verwoest. Daarnaast wil ik op een positieve manier bijdragen, door enerzijds de vraag naar palmolie te verminderen en anderzijds de discussie aan te wakkeren. In de margarine van The Flower Farm is palmolie vervangen door shea boter, een alternatief waarvoor niet wordt ontbost.”

Hoe is deze missie ontstaan? 

,,Ik woonde vier jaar in Indonesië en heb het oerwoud gezien toen het nog oerwoud was. In de periode tussen 1995 en 2015 is het oerwoud verwoest, dat is in nog minder dan een generatie. In margarine zit vaak veel palmolie verwerkt. Dit vond ik dus een goede categorie om mee te starten.”

Je was een van de grote spelers in de reclame. Het waren niet bepaald allemaal duurzame producten die je aanprees. Hoe kijk je daar als ‘bekeerling’ nu tegen aan?

,,Eerlijk gezegd merk ik nu dat ik als totaal onwetende in ’t leven stond. Ik was eigenlijk gebrainwasht door de merken waarvoor ik werkte, ze hadden het over de mooie zonnebloemolie, maar denk maar niet dat er in één briefing een woord over palmolie is gesproken. Dan had ik als reclameman natuurlijk geen keiharde interesse daarin, maar er was dus wel degelijk wat aan de hand. Het is net zoals je je hele leven hebt gerookt en ineens hoort dat het slecht voor je is. Voortschrijdend inzicht.”

Wat is volgens jou het grote verschil tussen regulier ondernemen en dúurzaam ondernemen?

,,Je motivatie is veel groter dan bij gewoon ondernemen. En dan vooral als je een echte missie hebt. Bij regulier ondernemen heb je doelen zoals groei en winst, maar bij een missiemerk gaan die veel verder. Dan heb je bijvoorbeeld KPI’s zoals ‘hoeveelheid kilo palmolie bespaard’ en ‘stijging in consumentenbewustzijn’. Een moeilijk aspect van duurzaam ondernemen is dat je als ondernemer veroordeeld bent tot een duurdere productie. Negen van de tien ondernemers in de duurzame sector verdienen geen stuiver in de beginfase. Ik heb dan wel de luxe dat ik het me kan permitteren om door die fase te gaan.”

Heb je een advies hoe kleinere starters in de duurzame sector door deze fase heen komen?

,,Om te beginnen is het belangrijk om te zeggen dat het niet voor alle ondernemers hun doel is om groot te worden. Je kan ook prima een kleine onderneming zijn die zijn duurzame steentje bijdraagt. Als je wel impact wil maken in de gevestigde orde, is het belangrijk om zo snel mogelijk op schaal te komen zodat je gezien wordt. Het belangrijkste hiervoor is ambitie en groot durven denken. Als tweede heb je een partner nodig, een grote speler die je helpt om je doel te bereiken. Als derde kun je dan investeringen aantrekken. Het belangrijkste voor deze laatste is: een waanzinnig goed idee. Maar ook een netwerk en overtuigingskracht helpen mee.”

The Flower Farm is een duurzaam missiemerk en daar zijn maar een beperkt aantal van in de markt. Hoe denk je dat dat komt?

,,Geen flauw idee! Als jouw product ontstaat vanuit een gedachte waarbij je de wereld een stukje beter wilt maken, wordt jouw product een stuk begrijpelijker voor jezelf en voor de consument heb ik gemerkt. Je hebt zelf hierdoor een sterkere motivatie, maar ook een focus. Nadelen zijn er natuurlijk ook. De meeste missiemerken ontstaan doordat ze zich willen afzetten tegen een gevestigde orde. Bijvoorbeeld de komst van een elektrische auto, of vegetarisch ‘vlees’, kon op een enorme kracht terug rekenen van respectievelijk de benzine/diesel-auto-industrie en de vleesindustrie. Zo’n tegenkracht vanuit de gevestigde orde hebben wij ook meegemaakt.”

Wat zou jij als ondernemer van een succesvol missiemerk andere ondernemers aanraden?

,,Een merk met een missie is simpelweg iets heel moois. Je merkt een enorme motivatie vanuit jezelf als ondernemer omdat je doelen verder gaan dan groei en winst. Ik vind echter wel dat een missie niet zomaar op een bestaand merk geplakt kan worden, dan mist het z’n punt. Het is dan minder geloofwaardig voor jezelf. Als een bepaalde visie bij jou leeft en je daarmee aan het werk gaat in de vorm van een onderneming, dan kan een missie een ontzettend waardevol aspect zijn in een bedrijf.”

Wanneer is jouw missie volbracht?

,,Het allermooiste zou zijn als de industrie in staat is om aan de vraag naar palmolie te voldoen zonder dat er regenwoud verdwijnt. Door middel van alternatieven zou dit benaderd kunnen worden. Het zou ook geweldig zijn als er meerdere ondernemers opstaan en dat zo de beweging om iets tegen ontbossing te doen op gang komt.”

Hoeveel mensen werken bij The Flower Farm?

,,Welgeteld één persoon! Ik vind het waardevol om je bedrijf te delen met partners en niet een ‘eigen tempel’ te bouwen. Je bent zo veel lichter en flexibeler. Ik ben wel erg ambitieus en gericht op groei, want je moet nou eenmaal veel herrie maken als je impact wil hebben op het palmolieprobleem.”

Share Button