Hoe ziet een winkel er in de toekomst uit? Nederlands oudste warenhuis daagt creatieve denkers tot en met 15 jaar uit om de winkel van de toekomst vorm te geven. Het beste en meest mens-, dier- en planeet vriendelijke idee, of een praktische vertaling daarvan, wordt begin 2022 gerealiseerd in een van de winkels van de Bijenkorf. 

Winkel van de toekomst

Wat wordt er verkocht in de winkel van de toekomst? Kan je er ook andere dingen doen behalve iets kopen? Is het nog een echt gebouw zoals nu? Hoe zorgen we ervoor dat de winkel van de toekomst 100% mens-, dier- en milieuvriendelijk is? Relevante en actuele vragen voor de Bijenkorf, die besloot ze voor te leggen aan de klanten van de toekomst. Jong talent en duurzaamheid staan centraal bij de ontwerpwedstrijd, en de wedstrijd wordt gelanceerd in de Bijenkorf Eindhoven tijdens de Dutch Design Week. De opvallende illustraties in de etalages van de Bijenkorf zijn van Yeye Weller, en bieden positieve inspiratie voor een vrolijke, spannende en gezonde groene toekomst.

Winnend idee wordt gerealiseerd

Alle kinderen tot en met 15 jaar kunnen aan de wedstrijd meedoen, alleen of samen met vrienden, vriendinnen, klas- of clubgenoten. Ontwerpen mogen gesproken, geschreven, getekend of gebouwd zijn, analoog of digitaal, en kunnen t/m 30 november 2021 ingeleverd worden in een van de winkels van de Bijenkorf of gemaild. Een deskundige jury, bestaande uit ecoloog en oprichter Fawaka Ondernemersschool Thiëmo Heilbron, head of sustainability Justin Pariag van de Bijenkorf, retailexpert Rupert Parker Brady en hoofd creatieve strategie de Bijenkorf Inge Schmitt, kiest per winkel een finalist. De ontwerpen van de finalisten zullen in januari 2022 in de etalages van de Bijenkorf te zien zijn. De jury kiest hieruit vervolgens de winnaar. Het winnende ontwerp of een praktische vertaling daarvan wordt in 2022 gerealiseerd in de Bijenkorf. De bedenker ervan wordt een jaar lang kinderdirecteur duurzaamheid van het warenhuis.

De toekomst is groen

In september van dit jaar vond in opdracht van de Bijenkorf een consumentenonderzoek plaats naar de toekomst van het warenhuis. Een overgrote meerderheid van de ondervraagden vindt dat het fysieke warenhuis moet blijven bestaan, vooral als plek om geïnspireerd te worden. Duurzaamheid speelt een belangrijke rol; warenhuizen moeten actief bezig zijn met de verduurzaming van o.a. verpakkingsmaterialen, transport en assortiment. Nederlandse consumenten blijken verder open te staan voor ‘groene’ diensten die de levensduur van spullen verlengen, zoals huren, tweedehands kopen, inzameling en reparatie.

Met de ontwerpwedstrijd richt de Bijenkorf zich nu tot de klanten van de toekomst. Meer informatie over de ontwerpwedstrijd staat op deBijenkorf.nl en op het duurzaamheidsplatform van de Bijenkorf, detoekomstisgroen.com.

Wij zijn dagelijks bezig met het verder verduurzamen van onze organisatie op alle niveaus. Ik denk dat kinderen, onze klanten van de toekomst, wel eens met bijzonder verrassende ideeën kunnen komen. Ik kijk ernaar uit hun creaties te zien.” Giovanni Colauto, CEO de Bijenkorf