​Ook de filmindustrie is bezig stappen te zetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Spil in die ontwikkeling is Danielle Guirguis. Als CEO van Smarthouse Creative Impact Studio, mede oprichter van Adgreen NL en boardmember van Ace Producers, de internationale organisatie van filmproducenten, heeft ze dit jaar bovendien radicaal gekozen voor people, planet en dan pas profit.

U heeft zich met Smarthouse Creative Impact Studio als eerste productiehuis in de Nederlandse filmindustrie volledig gericht op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wat houdt dat in en waarom heeft u die stap genomen?

‘We maakten voorheen, als Smarthouse Films, naast documentaires en feature films, commercials voor grote merken als Twitter, Toyota en McDonalds. Maar op een gegeven moment kon ik dat niet meer aan mezelf verkopen; aan de ene kant bezig zijn met kunst en sociaal maatschappelijke films, aan de andere kant fastfood en automerken die alleen maar meer, meer, meer willen, en niet beter. Dus na behoorlijk wat denkwerk hebben we ervoor gekozen om als Smarthouse Creative Impact Studio door het leven te gaan. Met de films gaan we natuurlijk gewoon door maar als het om branding gaat helpen we louter en alleen nog purpose driven merken en Ngo’s hun verhaal te vertellen. Zo is alles wat we nu doen impact-gedreven.

De genoemde grote merken hebben natuurlijk andere budgetten dan jullie nieuwe opdrachtgevers, zoals de duurzame koffieproducent Maison TêT, of Naïf, natuurlijke baby- en huidverzorgingsproducten.

‘Ja het is nogal een keuze, zeker als je een team op kantoor hebt zitten waar je verantwoordelijk voor bent. Mijn kijk daarop is dat je als het ware voor een startup mentaliteit moet kiezen. Dat betekent dat je met minder genoegen moet nemen, de barter niet moet schuwen, jezelf opnieuw moet bewijzen en er van overtuigd moet zijn dat het kan. En het kan, het kost alleen tijd. Maar daar staat tegenover dat we nu aan tafel zitten met de oprichters, de makers zelf, vaak zijn dat ook startups, en het enthousiasme is voelbaar. Dit komt uit de tenen. We doen het compromisloos, dus niet als op winst-gericht bedrijf met een sustainable tak erbij. En de filmindustrie beweegt onherroepelijk dezelfde kant op als wij. Dat is onmiskenbaar als je de internationale ontwikkelingen volgt.

U bent onder meer board member van de internationale vakorganisatie ACE Producers, mede oprichter van AdGreen NL, het initiatief om de reclame-industrie te verduurzamen, en Impact Branding Mentor bij het mondiale Startupbootcamp. Hoe doet de Nederlandse audiovisuele industrie het?

‘We doen het relatief niet slechter dan andere welvarende landen wat betreft uitstoot. De Universiteit van Utrecht heeft berekend dat de gemiddelde Nederlandse speelfilm met zo’n dertig draaidagen en een budget van 1.7 miljoen euro net zoveel afval en CO2-uitstoot produceert als tien huishoudens in een jaar. Verder kunnen we zeggen dat transport een van de grotere problemen vormt. Er wordt veel in het buitenland gefilmd waarvoor mensen moeten worden ingevlogen. Het hele circus wordt ter plekke ook vaak meerdere keren per dag verplaatst. Daarnaast speelt social sustainability een grote rol. Wat kom je doen in dat andere land? Hoe manifesteer je je daar? Wat laat je achter en ook, wat is het verhaal dat je met de film vertelt?

Welke belangrijke initiatieven zijn er om een en ander te verbeteren?

‘Op gebied van social sustainability kijken we sterk naar diversiteit, waaronder ook de man vrouw verhouding. Lange tijd was de audiovisuele industrie in Nederland vooral wit en man. Maar het komt in beweging. Je ziet bijvoorbeeld dat er steeds meer mensen van kleur bij het Filmfonds werken. Wij hebben net in Curaçao de film La Ultima Ascensión van Kevin Osepa gedraaid en zeer bewust zoveel mogelijk met lokale crews gewerkt. Dat beperkt de carbon footprint, en er gaat een rijkdom aan kennisoverdracht mee gepaard omdat we ervaring meebrengen die daar niet is. De catering was zonder plastic verpakkingen, weggooibekers en -bestek – en zo vegetarisch mogelijk. Dat maakt flink opgang in Nederland maar is moeilijker te realiseren in minder welvarende landen, waar vegetarisch eten ongebruikelijk is. Ander initiatieven zijn de dieselgeneratoren vervangen voor duurzame energievoorziening. Het is nieuw in Nederland maar het wordt zeker de norm om een eco-manager aan te stellen bij filmproducties; iemand die de verantwoordelijkheid draagt voor het implementeren van de duurzame werkwijzen. Dan is er ons nieuwe initiatief AdGreen NL, dat onder meer door middel van een Carbon Calculator de impact van reclameproducties op het milieu gaat meten. Dat is pas net van start gegaan maar AdGreen is in de UK een belangrijke speler. Je ziet daar dat een Carbon Calculator het milieubewustzijn en het belang van goede keuzes dienaangaande top of mind houdt. Uiteindelijk moeten we natuurlijk van meten naar certificeren toe, dat wil zeggen, beoordelen of een en ander voldoet aan de vooraf vastgestelde eisen. Dan zetten we echt zoden aan de dijk. Tenslotte kunnen er in een vroeger stadium ook script-keuzes gemaakt worden die de milieubelasting minimaliseren.

We zitten voor een deel dus nogal in een, ‘we moeten het beter gaan doen’ fase. Hoe ziet u de ontwikkelingen in de nabije toekomst voor u?

‘Heel positief. Daar zijn meerdere redenen voor. Je merkt dat Nederlandse filmprofessionals graag initiatief op dit gebied zien en informatie willen over wat de mogelijkheden zijn. Men staat er uitermate open voor, met name de jongere generatie. In andere Europese landen zijn de genoemde verbeteringen al in hoge mate geïmplementeerd. Verder van belang is dat er in Nederland geen film gemaakt kan worden zonder bijdrage van de filmfondsen. In Engeland, Duitsland en Italië stellen die filmfondsen een aantoonbaar en kwalitatief hoogwaardig milieubeleid als vereiste. Dat gaat hier ook gebeuren en dan worden er flinke stappen gezet. Duurzaamheid op alle fronten wordt ook in de filmindustrie de norm. We zijn de juiste weg ingeslagen en niemand is nog in de weg terug geïnteresseerd. De komende tijd gaat er veel veranderen.’

 (C) BWP 2022 Door: Gijs de Swarte