‘In tijden van economische recessie zien we dat consumenten massaal teruggrijpen op wat oud, vertrouwd en dichtbij is,’ legt directeur Herberth Samsom van DDB Amsterdam uit. ‘Als het goed gaat met de economie vertaalt het consumentenvertrouwen zich in een voorkeur voor merken die op de een of andere manier spannend zijn, zoals buitenlandse merken, merken met een maatschappelijke boodschap of juist extravagante of dure merken.’
Opvallend is nu dat de consumentenvoorkeur voor luxe en duurzame merken enorm groeit, maar dat we de veiligheid van oud en vertrouwd nog niet durven opgeven. ‘Consumenten hebben duidelijk een klap te verwerken gekregen rond de eeuwwisseling waar ze nog niet helemaal overheen zijn’, aldus Samsom.
Enkele jaren geleden grepen consumenten door de recessie massaal terug naar merken van eigen bodem. Deze hebben hun aantrekkingskracht niet verloren. Met acht plaatsingen domineren de Nederlandse merken de top tien van meest magnetische merken. De Nederlandse retailers Albert Heijn, Kruidvat, Blokker en Hema zijn de grootste stijgers, maar ook Douwe Egberts, Pickwick, Senseo en Postbank zijn in de top tien vertegenwoordigd.