Slechts 13% van de respondenten denkt dat hun eigen gedrag geen invloed heeft op het milieu. Toch past slechts circa de helft van de Nederlandse consumenten duurzame maatregelen toe in hun eigen leven. Duurzaamheid moet vooral gemakkelijk zijn en niet te veel kosten. En het moet bewezen zinvol zijn. Ook legt de consument een groot deel van de verantwoordelijkheid bij het bedrijfsleven. Dat blijkt uit een onderzoek van customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse) en Heartbeat Strategy onder ruim 1.000 consumenten.

Afval scheiden meest toegepaste maatregel

De meeste consumenten kiezen voor relatief makkelijke en bekende maatregelen, zoals afval scheiden (79%), de verwarming lager zetten (60%) en korter douchen (51%). Zodra maatregelen meer impact hebben neemt de animo af. Zo reist slechts 29% bewust met het OV om het milieu te sparen en een op de tien (12%) heeft zonnepanelen. Willem Brethouwer, directeur SAMR: “Consumenten zijn op zoek naar gemak. Ook als het gaat om duurzame maatregelen. Ze zien het nut van de maatregelen vaak niet in, en het kost te veel moeite om het in hun leven toe te passen. Hoe makkelijker het wordt gemaakt, hoe meer men geneigd is om milieubesparende maatregelen toe te passen.”

Ook het kopen van lokaal geproduceerde (27%) of biologische producten (22%) is een minder populaire maatregel, omdat dit volgens de consument te duur is. Verpakkingsmateriaal vermijden is ook niet populair (29%), omdat het te veel moeite kost. “Soms is enige dwang van hogerhand nodig om mensen in beweging te krijgen. Je ziet vaak dat consumenten pas afval gaan scheiden als ze voor restafval moeten betalen”, aldus Brethouwer.

Toch is zomaar klakkeloos overgaan op een duurzame maatregel er niet bij. Ruim de helft wil eerst weten wat het effect van de maatregel is. Drie op de tien is meer geneigd tot actie als de omgeving een duurzaam initiatief start.

Verantwoordelijkheid ligt bij bedrijven

Hoewel consumenten zelf dus niet al te veel moeite willen doen, verwachten ze wel dat bedrijven duurzame maatregelen nemen. Zo vindt de helft (53%) het belangrijk dat hun bank duurzaam belegt, twee derde (64%) vindt het belangrijk dat hun energieleverancier levert van wind- of waterkracht.

Brethouwer: “Die verwachting richting bedrijven heeft ook weer met gemak te maken. Consumenten willen best duurzaam zijn, maar zonder al te veel moeite. Daarom kiezen ze bijvoorbeeld voor een duurzame bank. Dat zijn we ook als het gaat om de gezondheid. 83% van de consumenten vindt het positief dat bedrijven producten met minder suiker of vet ontwikkelen. Dan hoeven ze daar zelf niet meer op te letten. Dat gemak is ook de reden dat 20% het gratis plastic tasje bij de supermarkt mist.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door customer science company SAMR (SmartAgent MarketResponse), in samenwerking met Heartbeat Strategy, associate partner van SAMR voor onderzoek en advies over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Het onderzoek is uitgevoerd in het onderzoekpanel van SAMR: De OnderzoeksGroep. In totaal hebben 1.037 respondenten deelgenomen, representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar of ouder. Het onderzoek heeft plaats gevonden van 27 juli t/m 17 augustus.