Column: ‘Duurzaam ondernemen begint met duurzaam naar je werk gaan’

41% van werkend Nederland woont binnen een straal van 7,5 kilometer van hun werk. Ondanks dit gegeven zien wij dat nog weinig mensen de fiets pakten. 75% van werkend Nederland aangeeft dat ze best op hun fiets of E-bike willen stappen, als de werkgever deze fiets betaalt. Daarmee is het idee “bedrijfsfietsen in de huisstijl van het bedrijf” ontstaan.

Voor bedrijven draagt het aanschaffen van bedrijfsfietsen bij aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Verder hangen er een aantal andere voordelen aan. Met een bedrijfsfiets werk je namelijk samen met je collega’s aan je gezondheid, je duurzame imago én het realiseren van kostenbesparingen.

Duurzaam kan ook kostenbesparend zijn

Auto’s veroorzaken ongeveer 20% van alle uitstoot in Nederland. Daarbij is het woon/werkverkeer verantwoordelijk voor 40% van de CO2 uitstoot. Fietsen is dus in de eerste plaats duurzamer. Daarnaast blijkt uit onderzoek van TNO dat werknemers die regelmatig de fiets pakken minder vaak ziek zijn dan collega’s die met een ander vervoersmiddel naar hun werk gaan. Zo bespaar je dus ook op verzuimkosten daar medewerkers gemiddeld 1,3 dagen per jaar minder ziek zijn.

Door de bedrijfsfiets te branden in de stijl van het bedrijf bespaar je op promotiekosten. Adverteren is namelijk erg duur. Voor hetzelfde geld kan je ook een aantal fietsen door de stad laten rijden met jouw werknemers er op. Tot slot blijkt uit een gepubliceerd onderzoek in de Harvard Business Review dat bedrijfsgiften de beste manier zijn om loyaliteit en motivatie te stimuleren onder werknemers. Bedrijfsgiften blijken veel effectiever dan de veelal bekendere bonuscultuur.

Sociaal-maatschappelijk doel

Wij hebben onlangs ook een fietsmodel geïntroduceerd in samenwerking met 50 | 50, de werkplaats van het Leger des Heils. Ze produceren hier fietsen en namen contact op voor een samenwerking. Wij zijn bij de langs geweest en zijn erg onder de indruk. Zij produceren kwalitatief hoogwaardige fietsen, kunnen maatwerk leveren en bieden werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Het Leger Des Heils wil hun werkplaatsen graag uitbreiden zodat er meer werkgelegenheid komt. Zij hebben de focus echter niet op het afzetten van de producten die ze leveren. Op dat gebied nemen wij het stokje over. Wij helpen hen met het op de markt zetten van een uniek Leger des Heils model voor bedrijven. Zo helpen we elkaar.

Er zijn steeds meer bedrijven bezig met hun MVO beleid, sociaal-maatschappelijke betrokkenheid en de communicatie daarvan naar de buitenwereld. Een dergelijke fiets met ‘verhaal’ geeft naar ons idee de perfecte invulling op deze markt voor bedrijfsfietsen.

Koen Grosman, oprichter Brandbikes

 

 

Share Button
FavoriteLoadingBewaar als favoriet