CIRFOOD Nederland maakt vandaag, op World Earth Day, met trots haar samenwerking met 4ocean bekend. 4ocean is een internationale organisatie die zich inzet voor het opruimen van plastic uit oceanen, rivieren en kustlijnen. Dankzij deze samenwerking compenseert CIRFOOD meer dan 50.000 pond plastic en is zij officieel een Plastic Neutral Partner.
Deze nieuwe samenwerking belicht CIRFOOD’s bredere duurzaamheidsambities, die eerder al zijn bekroond met de EcoVadis Platinum-erkenning: een internationale onderscheiding die slechts aan de top 1% van duurzame bedrijven wordt toegekend.
Plasticneutraliteit: verantwoordelijkheid nemen
Volgens de Verenigde Naties wordt er jaarlijks wereldwijd meer dan 40 miljoen ton plastic afval geproduceerd. Een groot deel daarvan belandt in het milieu – vooral verpakkingsmateriaal en single-use plastics.
“Op al onze locaties verzamelen we nu al plastic flesjes in samenwerking met Statiegeld Nederland,” vertelt Stefano Teatini, CEO van CIRFOOD Nederland en zusterbedrijf Belgocatering. “Maar we weten ook dat we niet alles kunnen verzamelen. CIRFOOD wil verantwoordelijkheid nemen voor de impact die het bedrijf op dit moment nog heeft. Daarom compenseren we de resterende hoeveelheid plastic die nu nog buiten onze inzameling valt, door een gelijkwaardige hoeveelheid uit oceanen en rivieren te laten verwijderen.”
Sinds 2017 heeft 4Ocean wereldwijd al meer dan 42 miljoen pond plastic en ander afval verwijderd. Dankzij een professioneel team van vissers, kapiteins en lokale opruimploegen voert de organisatie dagelijks opruimacties uit in het Caraïbisch gebied. “Plasticneutraliteit is voor ons geen einddoel, maar een noodzakelijke tussenstap,” vervolgt Teatini. “We willen blijven verbeteren en tegelijkertijd al concrete impact maken. Dit partnerschap laat zien dat duurzaamheid niet alleen in beleid zit, maar ook in directe actie.”
Als een van de eerste cateringbedrijven die zich aansluit bij het officiële partnerprogramma van 4Ocean, brengt CIRFOOD haar duurzaamheidsambities tot leven – niet alleen in de keuken, maar juist in het hart van milieubewuste actie.
4Ocean-armbandjes: gasten laten meedoen aan de missie
Om deze missie te ondersteunen, zijn er binnenkort 4ocean-armbandjes verkrijgbaar op verschillende CIRFOOD-locaties. Deze armbandjes zijn gemaakt van plastic afval dat daadwerkelijk uit de oceaan is gehaald. Voor elk verkocht armbandje wordt er 5 pond plastic uit het water verwijderd. Zo kunnen de gasten van CIRFOOD ook direct bijdragen aan schonere oceanen én een tastbaar symbool dragen van hun bijdrage aan een beter milieu.
Deel van breder duurzaamheidsbeleid
De samenwerking met 4ocean past in het grotere ambitieuze duurzaamheidsprogramma dat CIRFOOD in Nederland doorvoert. Het bedrijf werkt met een vijfpijler-inkoopstrategie (biologisch, lokaal, duurzaam geproduceerd, eerlijke prijs, plantaardig), en streeft naar CO₂-neutrale catering. Deze aanpak leverde begin 2025 opnieuw de EcoVadis Platinum-status op – een bekroning voor beleid op milieu, arbeid, ethiek en duurzame inkoop.
“We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt, maar duurzaamheid is voor ons een voortdurend proces,” zegt Teatini. “We investeren vandaag in de wereld van morgen.”