Circular Fashion Games zorgt voor shift van circulair denken naar circulair doen binnen de mode- en textielindustrie

Afgelopen weekend ging de Circular Fashion Games van start met de eerste bootcamp bij de Singularity University op Strijp-S in Eindhoven. De 32 changemakers die deelnemen aan de Circular Fashion Games zijn studenten van internationale top scholen binnen de mode, business en technologie en ervaren (mode) professionals. Zij delen de ambitie om de huidige lineaire mode-industrie circulair en future-proof te maken.

Tijdens de Circular Fashion Games zetten de changemakers hun creatieve denkkracht in om tot innovatieve en concrete oplossingen te komen voor de circulaire uitdagingen van de challenger organisaties, dit zijn Schiphol, VAUDE, Lenzing en gemeente Amsterdam samen met textielinzamelaar Sympany.

De challenges van de bedrijven zijn:

  • Schiphol is op zoek naar een circulaire oplossing voor hun bedrijfskleding wanneer deze vervangen moet worden.
  • VAUDE is de meest duurzame en innovatieve buitensportleverancier van Duitsland. Zij ziet kansen in de markt om outdoor gear niet alleen te verkopen, maar ook te verhuren of leasen. De vraag is ‘hoe’?
  • Lenzing staat bekend om innovaties op gebied van textielvezels. Zij wil meer inzicht in hoe vanaf de vezel tot en met het eindproduct ketentransparantie bereikt kan worden en op welke manieren dit als toegevoegde waarde ingezet kan worden voor de consument.
  • Gemeente Amsterdam en Sympany willen voor metropoolregio Amsterdam de stroom afgedankte kleding van consumenten inzetten als materiaal voor lokaal circulair ondernemerschap. Zij hopen hiermee innovatiekracht, werkgelegenheid en inclusiviteit (dus niet enkel voor mode-ondernemers) te vergroten.

Johnny Kerkhof, CEO Start Up Mix en initiator Circular Fashion Games: “Met de Circular Fashion Games maken we geen theoretische rapporten over wat er moet gebeuren om de mode- en textielindustrie circulair te maken – er wordt al genoeg gepraat. Met de games willen we bedrijven concrete handvatten bieden voor nieuwe services en producten die mede de circulaire mode- en textielindustrie kunnen gaan vormen.”

De Circular Fashion Games biedt voor alle deelnemers ook een sterk netwerk. Dat heeft de eerste editie van de games, deze vond plaats februari 2018, bewezen. Deelnemers blijven na de games met elkaar in contact. Ze weten elkaar te vinden voor kennis, inspiratie en helpen elkaar verder in hun missie om de mode-industrie te verduurzamen en meer circulair te maken.

Deze twee aspecten maken van de Circular Fashion Games een katalysator voor ontwikkelingen op gebied van duurzame en circulaire mode en textiel.

Bootcamps en expert begeleiding

De 32 changemakers werken in acht teams aan hun challenge (dit zijn twee teams per challenge). Hierbij worden ze begeleid en krijgen masterclasses op gebied van circular design thinking en circular business modelling van experts als Douwe Jan Joustra, Hoofd Circular Transformation C&A Foundation, Chris Monaghan, Co-founder en Innovation Director Metabolic, Michael J. Dawkins, Director Innovation Hub & Special Projects bij SingularityU, het Groene Brein en het jonge collectief Start Up Mix dat initiator is van de Circular Fashion Games.

Na de eerste bootcamp afgelopen weekend, volgt de tweede bootcamp in Amsterdam van 6-9 februari. Op 10 februari is de finale van de Circular Fashion Games in Fashion for Good en wordt de meest innovatieve oplossing gekozen door een expert jury met Douwe Jan Joustra, Hoofd Circular Transformation C&A Foundation, Monique Maissan, Founder en CEO Waste2Wear, Georgia Parker, Program Manager Fashion for Good, Eyal Oster, Co-founder en Board Member MobileBridge en Strategic Advisor Hammer Team fund, en Tienko Rasker, Co-founder Leapfunder.

Share Button

Geef een reactie