‘Echt impact maken binnen en buiten een organisatie doe je door te starten met het creëren van draagvlak binnen de hele organisatie.’ Aan het woord is Alexander Heijkamp, DGA van ESG-Consultancy B.V. en eigenaar MVO-enzo en één van de docenten van de 8-daagse leergang tot Certified Chief Sustainability Officer, kortweg CCSO. ‘Wat je immers niet wilt is dat duurzaamheid ‘van de afdeling duurzaamheid’ wordt, je wilt dat het van iedereen is. En dat bereik je alleen als je de strategie heel concreet maakt en dicht bij de mensen brengt. Dan gaat duurzaamheid al heel snel van moeten naar willen.’

Creëer een nieuw normaal

Alexander: ‘Het gaat dus niet alleen om het verkrijgen van intern draagvlak, maar ook om het aanhaken van externe stakeholders. Tegelijkertijd zit je met je bedrijf vast in een systeem, zoals bijvoorbeeld de branche waarin je actief bent. En soms betekent dit dat je het systeem moet proberen te veranderen. Bijvoorbeeld omdat het nog gebouwd is op oude kapitalistische overtuigingen of mechanismen. En als je meer sociaal en duurzaam wilt ondernemen dan vraagt dat ook om zelfreflectie van de organisatie.’

Haak mensen aan met herkenbare praktijkvoorbeelden

‘Het is natuurlijk gemakkelijk gezegd, dat je mensen aan moet haken. Maar hoe doe je dat dan?’, vervolgt Alexander. ‘Dat lukt onder meer door herkenbare, kleine, praktijkvoorbeelden te benoemen die je bovendien dicht bij de mensen haalt. Wanneer je in het algemeen over de reductie van CO2 hebt, dan raakt dit mensen niet echt. Maar wanneer je dat klein maakt door het vanuit afdelingsscope of zelfs op persoonsniveau te benaderen, dan krijgen mensen er meer gevoel bij en zijn ze gemotiveerder om het vanuit hun rol aan te pakken. Om dit op een goede manier te doen zou je ook moeten kijken naar de drijfveren van mensen. Wanneer je weet waar ze gelukkig van worden dan kun je ze op de juiste manier benaderen.’

Van moeten naar willen

‘Ik hoop dat de deelnemers tijdens mijn sessie iets voelen in de onderbuik of in het hart. Op die manier wil ik de passie die ikeb om de wereld een klein beetje mooier te maken dan ik hem ontvangen heb, overbrengen. En dat lukt wanneer er zo’n gevoel ontstaat van geraakt zijn, van meer beeld bij de eigen drijf hveren ervaren en daarnaast de wil om de transitie van de eigen organisatie actief vorm te geven. Idealiter verandert het inzicht van ‘ik moet hier iets mee’, naar ‘ik wil hier iets mee’. Zelf ben ik zes jaar geleden begonnen als sustainability director bij een lokaal Nederlands bedrijf, waarbij ik de laatste drie jaren verantwoordelijk was voor de duurzaamheidsstrategie van heel Europa.

Inmiddels ben ik zelfstandig en zie ik veel bedrijven van binnenuit. Dat ervaar ik als heel waardevol omdat je uit elke spreekwoordelijke keuken wel iets meeneemt. En nog áltijd durf ik te zeggen dat ik de állergaafste baan van de wereld heb’, lacht Alexander. En als ik van dát enthousiasme ook maar een klein beetje over kan brengen op de groep bij de de 8-daagse leergang tot Certified Chief Sustainability Officer, dan is het voor mij geslaagd. Want dan ontstaat er actie en een vliegwieleffect. Want hoe je het ook wendt of keert. Het is niet de vraag óf je aan de slag gaat met duurzaamheid, maar wanneer.’